Danny Ng Yang Kena Penerajang Kes Gaduh KFC (Gambar)

Danny Ng, 26, seorang lelaki yang didakwa diserang oleh kakitangan sebuah restoran Kentucky Fried Chicken pada Isnin lalu, menafikan tuduhan ramai bahawa beliau telah mengeluarkan kata-kata provokasi kesat bersifat perkauman ke atas pekerja kedai makanan segera (KFC)  itu sehingga menyebabkan pergaduhan.(VIDEO)

Menceritakan semula insiden tersebut, beliau berasa marah kerana menunggu lama di dalam barisan pelanggan, tetapi kemudiannya diberitahu bahawa makanan yang ditawarkan itu telahpun habis. Beliau seterusnya memarahi pekerja berkenaan dengan suara yang kuat, tetapi beliau tidak menggunakan kata-kata kesat ataupun yang bersifat perkauman.


Beberapa pengguna Internet yang menonton rakaman insiden berkenaan mendakwa Ng telah menghamburkan kata-kata bersifat perkauman kepada pekerja berkenaan sehingga menyebabkan lelaki itu diserang oleh pekerja restoran tersebut. Ng memanggil sidang media di pejabat ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng untuk menafikan dakwaan tersebut.

"Ada yang dakwa saya telah mengatakan perkara yang menghina agama dan kaum. Saya tidak pernah kata begitu. "Ada yang tuduh saya mabuk pada malam itu tapi saya tidak mabuk. Saya tidak minum (arak)," katanya lagi.(Malaysiakini)

Sementara itu, KFC Malaysia dalam satu kenyataan di Facebook hari ini berkata syarikat tersebut masih menyiasat insiden berkenaan. Sebaik saja siasatan selesai, syarikat itu akan mengambil tindakan sesuai untuk menangani apa-apa pelanggaran ke atas tatacara pengendalian dan piawai khidmat pelanggannya.



NOTA: Komen saya sama seperti komen Brader dari petikan Facebook di atas, jadi  apa yang penting sebagai seorang islam "sabar itu separuh dari iman". Kalau kita nak jadi bangsa atau agama contoh untuk bangsa lain, kita kenalah bagi contoh yang baik kepada pelanggan kita tanpa mengira jantina, bangsa mahupun agama (ini pun kira kerja sambil berdakwah).

Kita cuba bayangkan bukan Danny Ng di tempat itu, tetapi diri kita sendiri.  Kalau nak komen bab khidmat pelanggan anda kenalah ambil kursus dengan saya 2-3 hari. Bab ini memang bidang saya sejak 18 tahun dahulu :) Moralnya, setiap perkara boleh dibawa BERBINCANG, jangan selesai dengan PENERAJANG! Kalau dah pukul orang, kita memang di pihak yang salah.


Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Jumaat, Februari 10, 2012

35 Komen:

  1. Kalau dapat dipertemukan antara kedua belah pihak dan menyelesaikan hal ini tentu lebih baik.. Yang salah minta maaf secara terbuka tanpa apa-apa syarat.

    Harap ada pihak yang membantu terutamanya NGO bagi menjadi orang tengah.

    Post Terbaharu Saya - Zoo Johor - Bahagian 2 (2012)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak tunggu keputusan dari pihak
      pengurusan KFC nanti..saya memang
      peka bab ini..bukan memihak mana-mana..
      sebab saya kerja servis pelanggan
      lagi ramai karenah orang saya jumpa.

      Padam
    2. kenapa mengadu kat politik DAP ? tak buat aduan diBalai Polis berdekatan... ada agenda lain ke?

      Padam
  2. Bawa berbincang jgn selesai dgn penerajang hehehe :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nasib baik si Danny Ng tu tak terajang balik
      tidakkk..lagi kecoh lah video tu kita tengok
      orang tua saya ada pesan.."jangan fikir terajang
      kita saja..kena fikir terajang orang juga"..

      Padam
  3. kita tak tahu hal sebenar. dan betul customer is always right. setuju. kedua-dua pihak kena bersabar, kalau dah nampak servis macam lembab, belah je. pergi KFC lain. McD ke. dan pekerja pula yg dibawah pengurusan, kenalah kawal emosi. pengurusan pula kenalah main peranan jaga anak buah. mana pergi pengurus KFC cawangan berkenaan. pendapat saya, dua-dua ada silapnya. tiada moral. tiada sivik. itu pendapat saya. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih komen dan pandangan anda.. kalau di kira dari segi moral memang dua-dua pun salah..tapi kalau kira bab perniagaan moden sekarang..konsep "Customer is the King"..mungkin ini isu hanya ayam KFC yang nilainya tak lebih RM50 makan sekeluarga..cuba kita bayangkan kita nak "closed" sales jutaan ringgit dan customer ada pilihan..kalau servis kita baik dan mesra..dah tentu kita dapat sales itu..komisen kita juga tinggi..kehidupan kita jadi lebih baik..bila kita fikir bab ego besar..tu yang jadi, orang berkereta besar..kita naik bas..tapi kita pernah fikir tak kenapa mereka boleh berkereta besar..perniagaan di galakkan dalam islam 9/10 rezeki datang dari perniagaan..apa yang membezakan dengan pesaing kita?servis kita :)bangsa lain jauh kehadapan dalam perniagaan..bangsa kita pula masih kebelakang..bila bab video KFC ini kecoh di laman sesawang..sudah ada yang mula provok isu bangsa termasuk dalam kes ini..sedih melihatnya.

      Padam
    2. Kesimpulannya dalam dunia perniagaan..perlu ada sifat sabar..kalau kita kerja dengan orang sekalipun..perniagaan boss kita..kita diberi amanah untuk mengurus selianya.Bila amanah kita pegang..rezeki kita berkat..mana tahu bila modal dah ada nanti kita boleh berniaga sendiri..semuanya bermula dari bawah..pengalaman itu kita bawa menjadikan perniagaan kita juga berjaya satu hari nanti..insyaallah..harapan saya budaya "samseng" dapat di buang jauh dari jiwa anak bangsa kita..tak kemana budaya ini jika diamalkan :)malah merosakkan imej kita sebagai seorang muslim..

      Padam
    3. setuju dgn jawapan balas saudara. :) sifat sabar tu penting, pekerja yg beri servis hakikatnya nak tak nak kena tinggikan tahap kesabaran sbb ni lah lumrah pekerjaan tersebut. dan dalam hal ini pihak pengurusan cawangan berkenaaan kena main peranan dan ambil tindakan serius dalam menjalankan urusan perniagaan. sebab tindakan sebegini tercemar nama KFC Malaysia. dan saya sbg konsumer pun kadang-kadang pun ada juga bengang dgn pekerja ni, contohnya, masa beri layanan, bersikap kurang ajar. tapi tak semua. cuma minoriti terpencil sahaja. dan selebihnya, alhamdulillah. kebanyakkan servisnya tip top. :) dan saya rasa, isu ni tak perlulah dibesarkan, mangsa hanya perlu bawanya kpd pihak berkuasa iaitu polis tanpa melibatkan tangan ghaib politikus. ambil tindakan perundangan ke atas KFC. dan pihak KFC pula ambil tindakan tatatertib ke atas pekerja mereka. dan selepas ni, pengambilan pekerja KFC kenalah lebih tertib dgn diadakan latihan atau kursus sekali. terutama kursus dlm menangani masalah kritikal berkaitan servis dan konsumer.

      Padam
  4. ulasan bro zul memang sangat berasas. pengalaman luas dlm bidang ni yek?

    BalasPadam
  5. assalam, kalu terlibat dgn kerja yg mesti berurusan dgn manusia...sifat sabar dan sopan santun perlu diamalkan.

    BalasPadam
  6. assalam
    customers right
    kalau x jangan berurusan dgn orang

    sabar kena tahap tertinggi

    BalasPadam
  7. Kung Fu fighting ka?..tendangan chicken wings..

    BalasPadam
  8. slm en.zul...moga sihat selalu...

    btul3...ape2 pon sebagai org yg hr2 kena jmp custemer,kita kena banyaaakkkk sabar...jgn ikutkan hati dan perasaan je....

    BalasPadam
  9. Kerja dengan mana² pun kena sabar. Kalau tak nak, baik buka company sendiri. Nanti boleh marah orang bawah pulak .. hehehehe

    www.anastasyea.com

    BalasPadam
  10. masing2 ada pendapat sendiri. bak kata pepatah "kerana mulut badan binasa". saya taknak salahkan staff kfc selagi takde bukti dorang bersalah. pasal customer always right tu cuma pihak peniaga sahaja bole anggap macam tu bukan customer anggap macam tu. kalau customer anggap dia sentiasa betul memang bermasalah sebab tak hormat peniaga tapi kalau peniaga anggap customer always right maknanya peniaga tu merendah diri dan menghormati pelanggan. peniaga dan pelanggan mesti saling menghormati.

    dalam kes ni kedua2 pihak akan anggap dia saja yang betul tapi siapakah yang sebenar2nya betul?

    p/s:lebih rela cari tempat lain dari beratur panjang kat kfc.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selalunya bila kita nak kerja dengan sesebuah syarikat besar kita dah tertakluk pada polisi dan syarat syarikat sebelum kita tandatangan dan setuju untuk bekerja..saya rasa KFC sebuah syarikat besar, pasti dia ada polisi dan syaratnya tersendiri..jadi kita tunggulah keputusan hasil siasatannya nanti..

      Padam
  11. saya pernah kene maki dgn pelanggan..saya diam je..sy tahu pelanggan betul..6 bulan kemudian, pelanggan yang sama datang semula ke tempat kerja saya utk dptkan khidmat saya...kini, pelanggan itu dh mintak maaf pun dg sy huhuhuhh....

    yg penting, kne bersabar dan anggap ia sbg ujian

    BalasPadam
  12. Nak handle customer bukan senang. Kadang-kadang kita dah bagi cara yang terbaik pun orang masih tak puas hati lagi. Sabar je lar dan harap2 bos memahami masalah kita.

    BalasPadam
  13. salam..
    pkbr bro sht?

    klu tak ajar adab lain kisah ni dha d ajar sejak kecil lagi huhu..malu wey..malu..

    BalasPadam
  14. klu berhadapan dengan pelanggan mmg ar kena bersabar.klu tak kata komen fb tu baik kebun jer atau duduk umh sorg hee

    BalasPadam
  15. kita tunggu sajalah hasil siasatan.. siapa yang mahu mengaku salah kalau
    sudah terlepas kata. Lagi2 bila sentuh tentang perkauman.. masing2
    cover diri untuk tunjuk benar...

    BalasPadam
  16. Assalam..
    Memang kena banyak bersabar la.
    Masing-masing panas baran kalau sudah lapar...
    Harapnya, secap selesai benda ni..

    BalasPadam
  17. Dalam perniagaan pelanggan ialah raja..
    betul tu..
    sabar mmg penting dalam menangani perkara seperti ini..
    betul tu..
    tapi yang selalu orang lupakan ialah jangan jadi punca masalah kepada segala-galanya..
    itu yang orang selalu tak nampak..
    atau..
    buat-buat tak nampak..
    jadi kesimpulan..
    sama2 selesaikan cara baik dan akui kesilapan sendiri..
    ?

    BalasPadam
  18. kalau tidak ada kesabaran dan akal yg waras, inilah jadinya..

    BalasPadam
  19. Sudah menjadi kes polis memandangkan kedua-dua pihak sudah buat laporan polis. Tidak guna spekulasi.

    BalasPadam
  20. kalau berkerja bahagian counter tak kira dimana2 kena banyak bersabar dan senyum...di Malaysia ni selalu kita nampak perkerja bahagian counter susah sangat nak senyum atau ucap terima kasih..melalui pengalaman saya semasa di oversea...bila kita nak bayar kat counter ,para perkerja selalu ramah mesra...malah mengucapkan terima kasih ...kadang2 terlebih mesra...

    BalasPadam
  21. hoho..bagi aku..customer always right ni..tak leh pakai. Tapi bertimbang rasa antara satu sama lain, aku boleh terima. Dalam kes ni, kena dengar dari pihak pekerja kfc dulu..selagi tak dengar..aku tak leh decide sape salah..

    BalasPadam
  22. وعليكم السلام ورحة الله
    Terima kasih semua kerana
    sudi singgah dan mencoretkan
    komen anda di sini..amat saya
    hargai..jazakumullah khair..

    BalasPadam
  23. Customer always right. Itu Kalau dah bagi duit (entered into an agreement), dan within agreement terms and condition. Likewise KFC is a customer to Danny the foul mouthed emo chap. Such shout and other words of anger is no right, duh! no manners la! Regardless if racist or not...depan mata aku kalu mampos dah! jaga..aku tak tolarate biadap yang bodoh.

    BalasPadam
  24. CUSTOMER ALWAYS RIGHT...????. I work with fast food and that quote is true. BUT as humans we can never be rude even customers. Ini orang Malaysia punya paradigm. Customer raja, customer bayar, sebab tu customer ada hak segala-galanya? Think again. Mana pulak rules as humans. customer boleh marah tak pyh maki. you give your opinion you do the right way. Masalahnya nak tunjuk hebat maybe ingat berkuasa sampai boleh tengking orang. You dont like it dont come again. Human conduct if you raise your voice pun dah rude inikan pula maki hamun. with every action there must be an equal reaction. Itulah dia kene macam tu.

    BalasPadam
  25. just because the customer is always right, so degrading your race and religion is ok?????whatever it is that guy deserves what he gets...Malays have been pushed to the limit by chinese and indians and yet they remain quiet....kudos to the KFC boys...

    BalasPadam
  26. Tanpa Nama25 Ogos, 2012

    tak kena batang idung sendiri boleh la kata sabar, klu da kena maki tegak2 sape pun tak boleh bersabar, da benda da habis, maki2 pun benda ttp habis, klu aku bukan terajang je,penumbuk semua dapat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. stuju bro.... x yah byk soal. cepuk je cine kuang aja tuh

      Padam
  27. Kalo ambo, ambo dok trajey budok cina tuh. ambo celup je kpalo budok tu dlm minyok panah megelegak hok paka gorem ayam tu, pah tu siat2 la ngan pngupas kentang, hok kulit yg di kupah tu buang, kawasan daging yg kena kupah tu tabor garam. perrrhhh... pahtu cepuk ngan mesing duit kfc tu. hahahaha

    BalasPadam