Video Gaduh Di Restoran KFC Bila Ayam Habis Punya Pasal




Salam semua, masa sekolah dulu ada seorang guru pernah memberi saya petua, "sebelum ke sekolah makan dulu, kalau tidak, kita lapar..kalau kita lapar, perut kita marah..bila perut marah, kita tak boleh nak belajar". 

Hari ini saya jumpa satu video kisah tentang bila perut kita lapar, maka keluarlah macam-macam perkataan dari mulut kita, tanpa berfikir panjang lagi dan menjadikan orang lain pun panas hati,  maka pergaduhan pun berlaku.




Realiti saya malu tengok video ni, sebab ada pelancong luar negara pun kelihatan beratur hendak membeli makanan di situ jua. Bila dia tengok suasana orang Malaysia yang bergaduh pasal makan ni, apalah agaknya persepsi mereka kan?

Sebagai peniaga pula, kita perlulah bersabar dengan karenah pelanggan "Customer Always Right". Itu prinsip utama dunia perniagaan, tanpa pelanggan siapalah peniaga. Buat rugi modal saja nanti kan? Inikan pula sebuah restoran besar yang terkenal.

Satu lagi yang memalukan dari video ini, anak bangsa kita jangan jadikan amalan budaya samseng, sikit-sikit nak pukul orang. Apa salah andai dihulur kemaafan kepada pelanggan anda, saya pasti tidak akan terjadi perkara sebegini.




Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Rabu, Februari 08, 2012

33 Komen:

  1. Susahlah macam ni..

    Bila pekerja tidak boleh kawal perasaan. Bikin rosak nama baik perniagaan!

    Post Terbaharu Saya - Version 2.0 - Wordless Wednesday #25

    BalasPadam
    Balasan
    1. Klu perniagan bersaiz kecil-kecilan blh gulung tikar dibuatnya...tp bg KFC, org ttp akan dtg membeli...

      Padam
  2. memang customer selalunya betul,,,mana-mana penjual memang kena faham,,,

    BalasPadam
  3. Masak ler pekerja tu,sah kena saman KFC nanti...

    BalasPadam
  4. xde adab betul.. memalukan kaum jer...

    BalasPadam
  5. Sekarang ni aku tak setuju words customer always right,sb aku kejer fnb,so aku tau betapa lorat nyer custumer2 ni yang bersandarkan words, customer always right.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak boleh buat apa saudara
      dah itu konsepnya..kalau kita
      berpegang pada itu..perniagaan
      akan berjaya..customer yang
      bermasaalah kita tangani bukan
      hindari..mereka akan menjadi
      pelanggan yang setia..lagi kita
      sabar..mereka akan segan dan malu
      dengan kita satu hari nanti..
      i'm doing this business almost
      18 years :)

      Padam
  6. salam kunjungan sekali lagi..

    Allah, amat memalukan pabila bergaduh disebabkan hal ini...
    moga kita terhindar dari kejadia sebegini..

    p/s- akhi zulkbo orang pahang ke? kenal akhi Aku anah pahang? anak ulu cheka?

    salam ukhuwwah, terima kasih atas ke blog WADi, moga bermanfaat hendaknya,

    Ad-Dien, Pahang
    22 years

    BalasPadam
  7. ni makan dier, hehehe, saya setuju jgn lah kita mudah nak gunakan kekerasan, nanti org luar tgk kita ni bangsa yg macam tu, x elok

    BalasPadam
  8. apa nak dimalukan. bukankan ia boleh dijadikan satu produk pelancongan kerana pelancong akan tertarik melihat benda2 atau kejadian yang tak ada di tempat mereka.

    BalasPadam
  9. pekerja tu lapar x makan
    tu yg jd gitu
    sungguh memalukan

    BalasPadam
  10. Malaysia dah makin maju kot.., berebut nak beli KFC plak....

    BalasPadam
  11. memangg susah bila kerja melayan pelangan ni, pengalaman lebih 20 tahun bekerja di kaunter banyak menahan perasan, kena maki dan sumpah seranah tak usah cakap le... kekadang bukan salah kita pun tapi diaorg yg ada masalah...tapi bila lewat sikit je dah melenting dan mcm2 perkataan keluar... yg tak tahan, tu yg jadi mcm mat KFC kat dlm video tu

    BalasPadam
  12. Salam, gitulah kalau perut dah lapar macam2 hal jadinya...
    Moralnya kena bersabar sikit :(

    BalasPadam
  13. Nila setitik rosak susu sebelanga. Dimana letaknya kesabaran?

    BalasPadam
  14. Salam
    Bila ada kejadian macam ni
    Malunya berkekalan dan payah nak dipadam

    BalasPadam
  15. utl pekerja ni, aku berani kata kurangnya latihan asas

    BalasPadam
  16. isyh apa ini mmg malu sy tgok...

    BalasPadam
  17. Assalam..
    Pelanggan tu pun satu,
    nak maki, siap sebut nama mak bapak,
    maunya pekerja tu tak hangin satu badan...

    BalasPadam
  18. Asssalamualaikum saudara saudari, pandangan saya semudah " kelaparan mengganaskan kita " demi kelaparan, insan mencuri, demi kelaparan, insan berperang, demi kelaparan, insan bergaduh.... Sebenarnya kejadian ini memang MELUCUKAN, semua terAKAR daripada SEKETUL AYAM yang finger licking good.... Sila saudara cuba memikirkan begitunya besar daya tarikan SEKETUL KFC AYAM.... sampai beribu ribu insan beremosi sejerus kejadian ini.....

    BalasPadam
  19. bila dh maki hamun dh xdela konsep customer is always right.. ni isu kemanusiaan dan maruah.. mestila budak tu bengang bile makbapak di kaitkan dengan kesilapan organisasi.. biasalah keje jd kuli ni.. tmpt aku keje pn same jgak.. hari2 ade customer giler yg kebanyakannye dr ca ya nun alif.. derang mmg xreti sabo skit.. pastu demand nak mcm2 bayar nak murah..

    BalasPadam
  20. Kalau cstumer tu dah merepek len macam je...mmg patut la kalau kena belasah...aku pun boleh jd hangin kalau jenis yg dok cakap ikut sedap mulut dia jerrr...len la kalau dia cakap elok2...dh nama manusia...mmg berbagai perangai la kita bole tgk...

    BalasPadam
  21. sebenarnya, kejadian ini sangat memaparkan exercise otak insan yang beraneka.. mcam 911 kajadian, ada yang kata osama bom, ada juga yang kata america bom sendiri...lebih pelik yang kata osama tu american...macam macam ada orang cakap. Yang penting napa nak gaduh... lepas gadus, tiada sape menang, dua pihak rugi... lebih teruok kalao dikipas angin bangsa , politk

    BalasPadam
  22. sekarang macam macam feeaback dan komen, ada yang tiada di tempat kejadian pun buat komen semacam ada di tempat kejadian........I menantikan detik saat dimana kalo pihak yang sempat rakam semua kejadian dan memaparkan part 2 yang sebenarnya.. pahit nanti menerima kenyataan mana pihak yang betul betul bersalah... tapi, di sisi undang, yang memukul tu yang pasti salah.....

    BalasPadam
  23. tak tahu nak kata sebab kita tak berada di pihak org yg sedang marah. Mungkin ada provok sebelumnya yg tidak ditunjukkan.

    BalasPadam
  24. Memang patut diaorg ( C ) ni kena ajar sekali. Mentang2 diaorg nk beli, dia igt kita kuli batak dia ker? Hidup anak melayu!!!!

    BalasPadam
  25. SELEMPANG MERAH! SELEMPANG MERAH! SELEMPANG MERAH! SELEMPANG MERAH! SELEMPANG MERAH! SELEMPANG MERAH! SELEMPANG MERAH! SELEMPANG MERAH!

    BalasPadam
  26. Betul ker customer tu provoke dgn kata2 'cibai punya melayu' ?????

    BalasPadam
  27. Slalunya hnya orang yng x de Agama je,, bleh srang orang ikut done...... buat malu kaum melayu je....

    BalasPadam
  28. Tanpa Nama07 Mac, 2012

    mmng btui..slalunye org cine suke pkauman drpd politik smpai nk bli aym sktui je...memalukan org msia je...blik negara cine je wat umah kt sana je..

    BalasPadam
  29. melayu ganas, melayu merempit, melayu meragut, melayu buang bayi, melayu tak sabar memalukan. Patutla tak pernah maju maju

    BalasPadam
  30. KFC ni dari America. Dah berkurun lamanya bertapak, dah ke pelusuk dunia. Dah terlebih makan garam tentang hal ehwal manusia. Tak taula kalau kes ni pernah terjadi di luar negara? teramat amat memalukan apalagi ada pelancong luar negara. patut ada sesi atau kursus mengenai pengedalian makanan & pengendalian pelanggan. mungkin ada tapi tak dimanfaatkan. Mana2 kerja semua perlu kesabaran. Ini baru kerja KFC belum lagi kendali syarikat gergasi. Orang macam ni sumpah memang tak akan pergi jauh. Dia ni hanya duduk menyewa dengan kawan. Banyak buang masa & tak tahu bersosial dalam memajukan diri. Asyik dia yang betul nak jadi boss. Sentiasa bertukar kerja & tidak akan kaya di dunia mahupun akhirat. Dia akan mati tak berguna & sia-sia. sesiapa yg kahwin dengan dengan dia memang malang.

    BalasPadam