Gambar Sekitar Debat PTPTN Khairy Jamaludin Dan Rafizi Ramli


 
FOTO: Sinar Harian
 
 
VIDEO YouTube


Walaupun terdapat banyak percanggahan pendapat seperti yang telah dijangka, apa yang menarik dalam debat antara Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli dan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin, semalam, adalah persetujuan secara terbuka berhubung dasar pendidikan negara kedua-dua pendebat.

Debat PTPTN selama sejam setengah yang berjalan dalam keadaan panas tetapi terkawal itu membuktikan kematangan fikiran kedua pendebat muda terbabit serta penonton dalam membincangkan dasar pendidikan negara secara berilmiah.
Rafizi Ramli menekankan isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bukan hanya semata-mata untuk menghapuskan hutang tetapi lebih kepada keadaan ekonomi negara. Namun, Khairy Jamaludin menegaskan walaupun penilaian semula model pendidikan tinggi negara sedang dibuat, ia perlu dilakukan secara realistik dan bukan hanya berdasarkan ‘idea yang dipetik dari awangan’.  BACA SETERUSNYA

KESIMPULAN: Debat PTPTN penuh bertenaga anjuran Sinar Harian itu berakhir dengan persetujuan bahawa apa yang perlu dinilai semula adalah kerangka pendidikan tinggi negara secara menyeluruh.



Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Rabu, Mei 23, 2012

8 Komen:

  1. baca..^.^

    yang Benar, Ringkas, Sopan, Peace..^.^
    NINJA

    BalasPadam
  2. Tak menonton pun malam tadi.

    BalasPadam
  3. assalam tuan tanah.lame beno kwn x jejak tanoh seberang ni.harap aok sihat sejatera.persaingan yg sihat utk menawan hati rakyat

    BalasPadam
  4. salam
    kedua2 penyokong nampaknya penuh semangat tu

    BalasPadam
  5. moderator tak bias mana2 pihak, ini yg buat rasa perdebatan yg lebih matang dan issue personal juga tiada dijadikan senjata utama walaupun ada sebut sedikit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. spttnya moderator x bnarkan isu menyimpang jauh dari tajuk..mengaitkan sesuatu yg xpsti bkn caranya utk berdebat..

      Padam
  6. tak tengok lak diorg debat, harap tiada apa-apa masalah besar

    BalasPadam