Gambar Wang Kertas Baru RM20 : Lebih Menarik Berwarna Oren


Bank Negara Malaysia akan memperkenalkan kembali wang kertas RM20 selepas 16 tahun dihentikan. Pengenalan semula wang kertas RM20 dalam siri mata wang baru ini penting kerana ia berfungsi sebagai perantara yang menghubungkan jurang nilai antara RM10 dan RM50 dan akan memudahkan pengguna membuat bayaran.


 
Wang kertas RM20 lama

 
Wang kertas RM20 baru

Wang kertas RM20 telah lama diperkenalkan sejak siri kedua pada tahun 1982 dan telah dihentikan pengeluarannya pada 1995. Rekaan terbaru kini menonjolkan gambar penyu belimbing di belakangnya dan gambar bunga raya di muka hadapan. Selain itu yang paling ketara ialah warnanya yang lebih terang dan berwarna oren.


Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Rabu, Disember 21, 2011

24 Komen:

  1. :D Lepas ni mesti ada yang tersalah kira duit. Maklumlah dah lama duit RM20 ni tiada..

    BalasPadam
  2. Mula-mula mesti sayang nak guna duit oren ni

    BalasPadam
  3. @Encik Anif

    Kalau salah lagi tak tahulah..warna punya terang benderang tu..he he

    BalasPadam
  4. @Aida Ali

    Confirm..sayaang punya..almaklum, warna oren..cantik apa..he he

    BalasPadam
  5. Akak sempat duit kertas $20 ni. Masa tu selalu kelitu dgn duit $10 sebab tak biasa.

    BalasPadam
  6. Abes la kalau raya thn depan anak2 buah request duit doploh hengget nih...biasanya kalau duit baru kuar msti jd duit raya...nape la x kuarkan duit 3 hengget jer...huhuhu

    BalasPadam
  7. macam duit main monopoli pulak yek :)

    BalasPadam
  8. @Kunang-Kunang

    Kali ni jangan keliru lagi Akak..warna oren ni pasti mudah di kenali

    BalasPadam
  9. @Cik SHiNJU

    Jenuh la kalau gitu nak bagi anak sedara 15 orang nih..ingat kerja bank negara ke apa..he he

    BalasPadam
  10. @Anak Ulu Cheka

    Aok jangan salah beri duit betul pulak masa main manopoli nanti wehh..anak koi baru je beli monopoli tu..memang sebijik warnanya :)

    BalasPadam
  11. tak sabar pulak nak guna duit tu eheeee

    BalasPadam
  12. sesuai sekali warnanya..
    senang nak bezakan..

    BalasPadam
  13. laaa tak perasan pulak sebelum ni ada note 20 ringgit...

    BalasPadam
  14. @KANG LATEP

    Dah 16 tahun tak ada di circle duit tu Bro..konfirm tak nampak kalau bukan zaman anda masa tu..

    BalasPadam
  15. salam, bagus jugak ada wang rm20 ni, corak yg menarik dan ceria....

    BalasPadam
  16. slm en.zul...semoga sihat2 selalu...

    cantiknya duit tu....
    ada gambar penyu!!!

    BalasPadam
  17. salam
    warna ceria ni
    harap2 masa berbanja nanti tak la terlalu ceria

    BalasPadam
  18. @zella y

    W_salam..
    comel je penyu tu..
    yang cantik adalah
    Cik Zella..he he

    BalasPadam
  19. @tehr

    W_salam..
    berbelanja jangan sampai tak
    hengat dunia kata orang..huhu

    BalasPadam
  20. @Abhamz

    Memang fresh betul warnanya
    budak kecik pun suka nih..

    BalasPadam
  21. duit2..dimana kau duit..fuh..giler ramai orang queue nak memiliki wang kertas baruni pagi tadi

    http://www.eyriqazz.com/2011/12/wang-kertas-baru-mendapat-sambutan.html

    BalasPadam
  22. hoho..tak sabar nak pakai duit nih..

    BalasPadam
  23. Assalam..
    Patut la dah tak pernah nampak duit RM20 yang lama tu....masa tu saya baru tingkatan 1.

    BalasPadam
  24. Sudah lama matawang kertas RM20 dikeluarkan kini sudah kembali. :-)

    BalasPadam

PERKONGSIAN MENARIK LAMAN BLOG LAIN JANGAN LUPA BACA