Orang Hilang Di Malaysia








Salam semua..sejak kebelakangan ini banyak kisah berkisar tentang individu yang hilang, baik individu kecil mahupun besar sering tersiar di dada akhbar mahupun media elektronik dan benar menyentuh hati.

Dua hari lepas, saya ada terlihat terpampang di plaza tol gambar seorang kanak-kanak yang hilang hampir 5 bulan dan sampai sekarang tiada khabar berita.Terfikir oleh saya siapakah manusia yang sanggup melarikan anak kecil orang lain?

Saya yakin pasti ibu bapa kanak-kanak tersebut sedih dan tidak tidur malam memikirkan ke mana hilangnya anak mereka.Sementelah lagi, masih kecil dan setengahnya masih dalam proses menyusu (1-5) tahun.

Anda boleh layari laman Polis Di Raja Malaysia untuk melihat sendiri statistik dan senarai orang hilang di Malaysia.






Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Khamis, Oktober 28, 2010

44 Komen:

  1. salam abg zul
    tue la ramai yg hilang kan?? kdang2 tue pening kepala macam mana leh hilang??
    ikut pak we ke??
    kena culik ke??
    mmm entah lah
    harap2 masalah hilang nie bole lah selesai ngan cepat kan???

    BalasPadam
  2. @AngahSayang2314

    betul tu..yang besar macam2 hal,yang kecil tu kita kesian dan hairan??

    BalasPadam
  3. Salam...

    Skrg ni kena hati2 bila bwk anak2 @ adik kuar ke tmpt awam...byk sindiket2 peminta sedekah cari bdk utk direkrut..abes tgn dipotongnye nk bg kudung..Pernah terjadi di mall BP,kanak2 ilang masa maknya shopping..sib baik buat aduan cepat n mall tu ditutup segera,semua org xleh keluar..bila dicari tgk2 budak tu menangis dlm toilet,baju dh ditukar,rambutnya dh dicukur hbs..sekejap jer dah berubah dr penampilan asal..

    BalasPadam
  4. Salam Zul mmg sedih dan mengharukan bila mendengar atau membaca kes org hilang ini amat simpati.

    New Entry "Tuai padi antara masak."

    BalasPadam
  5. salam,
    takutnya sekrang ni, kat mesia dah tak selamat lagi dah...

    entry terbaru "anak jantan"

    BalasPadam
  6. salam abg zul..takut la..remaja pompuan belasan tahun selalu jadik mangsa..kne buat sesuatu nie

    BalasPadam
  7. ini mesti kes jual org ni...huhu...cian la anak tu

    BalasPadam
  8. kat surat khabar pon byk kes psl bdk2 hilang...anak hilang...ksian...

    BalasPadam
  9. Salam,

    Takut la kes penculikan yang berlaku. Tu ramai kanak-kanak hilang. Kes bakal pengantin yang menghilangkan diri pun ada juga. hmm entahlah

    BalasPadam
  10. salam...

    sekarang nie macam2 berlaku , malaysia yang dulunya aman makmur sekrang nie dah x selamt...

    BalasPadam
  11. salam,
    statistik yg membimbangkan jugak ni. ada kes yg sengaj hilangkan diri ada pulak yg kes kena culik..risau betul

    BalasPadam
  12. Dulu banyok budok kecik hilang.Sekarang budok2 besor pulok hilang...

    BalasPadam
  13. ini termasuk ke pelancong yang hilang, disyaki mencari kerja di Malaysia sebagai GRO atau lain2

    BalasPadam
  14. kita pun kadang tak nampak anak 10 minit pun dah mengelabah..kesian kat ibu/bapa yg kehilangan anak.

    BalasPadam
  15. salam bro zul
    risau,bimbang , cuak dan segala rtasa bercampur baur dengan situasi ini.

    BalasPadam
  16. Salam,
    bila difikirkan pelik benor kehilangan orang ni, ada yang kena culik tapi hok pelik sekali saja menghilangkan diri..huhu..
    p.s: hati bimbang nok lok anok main sorang-sorang kat luor rumoh..

    BalasPadam
  17. risau bila baca berita camni..dapat bayangkan bagaimana perasaan ibu bapa yang kehilangan anak...semoga dijauhiNya.

    BalasPadam
  18. Salam
    sini pun ada budak hilang

    BalasPadam
  19. salam zul..
    Kena tgk juga hilang tu sebab apa...apapun memang kesian kalau budak2/anak2 hilang..kena hati2.

    BalasPadam
  20. salam zulk..sekarang ni macam2 perkara berlaku ..sesak nafas memikirkan b/mana boleh berlaku.sebab tu bila kesupermarket kena hati2 ,anak2 kecil suka merayau bila ibudan bapa asyik memilih barang.pernah terjadi pd anak buah makcik..tak hilang ,jumpa selepas puas juga mencarinya..

    BalasPadam
  21. sedih...pedih....pilu...kesian mak bapak budak tu... mmg tak berperikemanusiaan siapa yg ambik anak org tu...

    BalasPadam
  22. Batapa menderitanya ibubapa yg kehilangan anak2..lebih2lagi sekecil 5 tahun..sy tk dapat gmbarkan..dan tak mahu gambarkan keadaan itu berlaku pada sy atau sesipa saja...muga Allah lindungi anak2 saya.

    BalasPadam
  23. ramai betul.. tak sangka plak, selalu dalam paper sikit2 je.. skang ni zaman yang penuh bahaya..

    BalasPadam
  24. Banyak betul orang hilang di Malaysia yer..tu belum campur lagi dengan orang yang kehilangan akal..hehe`

    BalasPadam
  25. Yang kite takut kan sekarg ni adalah kehilangan kanak2..chip ade terbace dlm paper metro ari tu..tp x ingat bile...diorg ade tunjuk di filipina banyk pnjualan dvd/vcd lucah yang melibatkan kanak2..mgkin ade sendikit yg cuba mncari kanak2 ini untuk di jadikan bahan untuk stok vcd/dvd ni...(mintak2 ape yang chip fikirkan ni salah..takut la anak yg hilg tu ade terlibat same)..berdoa la yek...

    BalasPadam
  26. sy x bleh.. sy sedih berita camni apalagi melibatkan budak2.. sy pasti nangis apalagi le makpak nya :(

    BalasPadam
  27. salam

    yang kes hilang, satu hal

    yg kes menghilangkan diri dengan kekasih pon satu hal

    mcm2 dunia skrg

    BalasPadam
  28. salam,
    bila melibatkan anak kecil yang paling pilu..
    apalah nasib mereka..

    BalasPadam
  29. ya Allah
    buleh tahan ramai jugak kes orang hilang di malaysia

    BalasPadam
  30. @mohdandmeriam
    Saya pun hampir juga.. anak lelaki saya semasa di hentian R&R..aDUHH..
    BARU TERKELIP MATA sahaja anak hilang,sebab terikut orang lain yang di sangkanya ayahnya..jumpa balik selepas menglabah dekat 20 minit juga..

    BalasPadam
  31. @Cik SHiNJU

    Alahai..goner sampai jadi gitu yek,takutnya bila koi bayangkan..

    BalasPadam
  32. apalah nasib budak tu..mybe dia dijadikan penderma organ takpon jadi hamba abdi di negara lain

    New Entry "Mak Aii! Berkahwin Dengan Sendiri"

    BalasPadam
  33. salam bang,
    sorry lama x bg komen kat cni, biasal celcom buat hal..susah nak komen..hihihi..asik error je..isshh ape lah merepek menda lain plak..sekarang kes org hilang mmg banyakkan ..takut plak bila dgr ade yg ilang..klu jumpa balik xpe..klu x jumpa dan tros ilang jejak camne tu?

    BalasPadam
  34. Aslmkm Zul.
    Gejala sosial dari dulu hingga sekarang ... Bezanya sekarang ada data & ada keupayaan menjejaki.
    Dalam kebanyakan kes ternyata:
    -Yang dewasa hilang bersangkutan angkara diri sendiri
    - sementara bayi dan anak2 kecil jelas mangsa exploitasi!

    BalasPadam
  35. Salam...

    Kalau budak2 hilang, memang menyedihkan.. kalau remaja yg hilang, ke Lombok la tu gamaknya..hehe

    BalasPadam
  36. salam..
    saya pernah ronda2 kat web PDRM..
    tengok mangsa2 yang hilang..
    ramai jugak orang dewasa..
    kebanyakkannya dari menggatal...
    pelik...

    eh.. abg zul.. dulu masa saya kecik..banyak jugak kes budak kena culik..
    ayah saya cakap dorang nak buat spare part organ & mintak sedekah.. ish.. takot...

    anak kepada kawan ayah saya
    kena kidnap.. orang bawak lari naik bot nak gi sempadan siam.. tapi nasib baik dapat balik anaknya tu..

    BalasPadam
  37. Salam... kes2 hilang nie bukan main2... kena jaga betul2... yang menghilangkan diri tuh... lain pulak ceritanya..

    BalasPadam
  38. @Zikri Husaini

    Ada juga yang sengaja menghilangkan diri..entah kemana dan kenapa agaknya..?

    BalasPadam
  39. @annfrendly

    Ngerinya mengingatkan kisah sebegitu..moga di jauhkan ahli keluarga kita..ermmp..takutnya!

    BalasPadam
  40. @Ustaz Love

    Gamaknya la Ustaz..mengikut kekasih hati..pun ramai juga khabarnya..dah susah baru terngadah minta tolong..seronok itu jam tak hengat!!

    BalasPadam
  41. @DDrfauziah

    Kesian betul mengenangkan
    kisah yang bersangkutan anak
    bawah umur(yang kecil) yang besar lain cerita,insaf tahu dia balik sendiri..seperti kisah LAMBOK dulu..

    BalasPadam
  42. Sy hafiz
    Sekarang ni bukan budak2 jer yg hilang tapi dengan ibu2 ada jugak yg hilang. yg besar tu biasa je dah pandai jaga diri...
    Masalah skarang yg baby2 amat risau, jangan lalai menjaga anak anda hanya dengan sekelip mata boleh hilang.
    Org puan pun mcm2 msalah gk"gaduh nga suami cikit pun tau-tau nk lari, sms ke kt keluarga bg tau nk lari
    jdi masalah pulak pada keluarga nk cari. Ih ih ih . . . .

    BalasPadam
  43. Sy hafiz
    Sekarang ni bukan budak2 jer yg hilang tapi dengan ibu2 ada jugak yg hilang. yg besar tu biasa je dah pandai jaga diri...
    Masalah skarang yg baby2 amat risau, jangan lalai menjaga anak anda hanya dengan sekelip mata boleh hilang.
    Org puan pun mcm2 msalah gk"gaduh nga suami cikit pun tau-tau nk lari, sms ke kt keluarga bg tau nk lari
    jdi masalah pulak pada keluarga nk cari. Ih ih ih . . . .

    BalasPadam
  44. saya mutia elisabeth ...
    saya lahir tgl 11-10-1994
    tetapi sya tdk thu lahir dmna
    n sya merasa tggal lahir yang d buat itu bkan tanggal lahir saya.

    saya di besarkan di sebuah keluar di Medan..
    saya sering sakit"an....
    waktu saya saakit hepatitis B,, dokter bilg kalau saya ketular dari mama kandung saya waktu hamil..
    tp mama yang merawat saya merasa tdk prnah kna hepatitis B..
    Dari saya SD ,, saya sudah mempunyai perasaan kalau sya bukan lah anak kandung d keluarga itu..
    Saya sering bertnya ke mama.. apakah saya anak kandung ato tidakk
    Tpi setiap x sya bertnya,, mama selalu marah,,,
    Tetapi kakak saya sering blg kalau saya bukan lh anak kandung
    Sewaktu saya sakit dya mengatakan “ kau itu bukan anak mamak, kau itu merepotkan di keluarga ini”
    Saya merasa kalau kaka sya mengetahui kalau saya bkan ank kandung d keluarga itu.

    Suatu saat sewktu sya SMA ,, aq n mama sdang beres”
    Aq menemukan berkas kelahiran ku..
    Ada surat lahir dri rumah sakit,, dmna surat itu tanggalnya di ganti menggunakan stipo
    Dan tanggal lahir sya selalu berbeda,,,
    D akta lahir tgl 16-10-1994
    D kartu askes jga segitu
    Di kartu keluarga 11-10-1994
    Sampai akhirnya kecurigaan ku semakin besar..
    Salah satu perasaan q mengatakan aq memiliki KEMBAR… tapI aku tidak tahu pasti
    Aq sering meraskan kontak batin denganNya
    Ketika dia marah, aq pasti juga marah, dia sedih aq jga merasakannya…. Aq ga tau tentang perasaan ku ini..

    Sekarang aq sudah kuliah sem 2…
    Rasa ini semakin kuat..
    Aq sering mrsa sedihh,, kehilangan,, dan merasa menjadi orang bodoh yang tidak mengetahui silsilah keluar kandung ku
    Aq menjalin hubungan dgan seseorang
    Org ini memiliki anugrah dri Tuhan yang dpat melihat hal yg tdak dpat d lihat oleh org biasa
    Ga tw knpa
    Suatu malam tiba-tiba ada yg mendorong aq untk bertanya dgan dia
    Aq blg” apakah aku anak mama”
    Dy blg “ ga,,knp nanya gt??”
    Dya menjlaskan kalau aq bkn anak mama, dy blg aq keturunan ACEH,,
    ayahku aceh dan mamaku batak karo,,
    Tpi ibu q sudah meninggal
    Sdngka KEMBARAN ku tgl d suatu tmpt yang indah,,, tpi dya tdk bias mlhat itu dimna..tetapi dya mengtakan kmbran ku laki”
    Dia pernah mimpi di datangi oleh anak perempuan
    Anak itu blg “aq saudaranya mutia”
    Tetapi pacar ku bilg ama ku.. kalau memang kembaran mu perempuan ,, pasti dya sudah meninngal..krna d mimpi ya,, aura anak itu bkan aura org hidup..
    Tetapi q yakin Kembaran ku masih hidup.. dan dia aq yakin laki-laki

    Aq hanya ingin menemukan ibu,ayah, dan KEMBARAN ku..
    Tpi aq ga tau bgaimna caranya.
    Aq selalu ingin marah bila bertatapan muka dengan mama ku
    Aq ga tw knpa

    Apakah kalian mempunyai solusi ataupun cara agar aku dpat bertemu dengan keluarga kandung ku??


    BalasPadam

PERKONGSIAN MENARIK LAMAN BLOG LAIN JANGAN LUPA BACA