Kisah Petai Dalam Lif



Salam semua..ke tingkat 56 tower 2, Kuala Lumpur City Centre. Seperti biasa anda perlu mengambil pas khas ke sana. Bukan kali pertama saya menaikinya,kekerapan sekali sebulan atas dasar kerja yang perlu di uruskan.Menaiki lif antara yang terlaju di dunia,kalau menapak mahu setengah hari baru sampai..he he.

Waktu makan tengahari kebiasaannya memang ramai orang yang keluar masuk , akhirnya tibalah lif yang saya tunggu tadi.Masuk bersama beberapa pekerja yang mungkin sudah makan dalam 10 orang.Lif besar sebegitu masuk 10 orang pun masih banyak ruang kosong, selesa sahaja.

Memang menghairankan,kenapa orang di dalam lif mesti pandang ke depan kan?Tak pernah lagi saya jumpa orang mengadap sesama orang..he he.Satu lagi bila kita masuk lif lepas tekan nombor tingkat yang kita hendak pergi pasti semuanya diam membisu sahaja.

Lif yang saya masuk tadi ada 2 gadis cina yang tidak habis bersembang dari luar pintu lif, memang agak faham butir bicaranya kerana mereka menggunakan bahasa kantonis.Di dalam lif pun ada sebahagian Mat Saleh yang bekerja dengan syarikat yang menyewa di banggunan KLCC, jadi kami hanya menjadi pendengar sahaja lah.


Bla..bla..bla.. PETAI..bla..bla..bla PASAR MALAM, itu antara yang saya paling faham.Asyik diulang je 2 ayat keramat tu.Memang tak tahan saya nak ketawa,bahasa cina memang tak ada ayat PETAI dan PASAR MALAM ni jadi mereka akan gunakan ayat bahasa Malaysia.

Cuba menangkap juga apa maksudnya,kerana saya sudah biasa berkawan dengan rakan cina, antara terjemahan dari saya; si gadis ke pasar malam semalam membeli petai yang sudah siap di masak.agak mahal katanya dan sakit hati tapi sedap.Lain kali dia nak beli lagi..he he.

Kalau anda ketawa tak??Dah la perempuan,makan petai..bercerita pulak dalam lif yang ramai orang,mungkin perasaannya semua orang tak faham..Saya pulang ke opis bercerita dengan rakan semuanya ketawa berdekah-dekah.Kata mereka patutlah petai naik harga sekarang, perempuan cina pun dah suka makan petai..la la la.

Bercerita bab bangsa cina Malaysia dengan petai ini, seorang rakan cina saya pernah menceritakan semua ahli keluarganya sukakan petai sehingga mereka ada resepi keluarga bermula dari emak beliau, yakni SUP PETAI..?Kah..kah..kah..terfikir saya bagaimana rupa dan rasanya sup petai ni?

Memang telah di pelbagai rupanya petai ini oleh bangsa selain melayu di Malaysiaku tercinta.Petai bukan hak orang melayu sahaja sekarang, jika dulu kita bangga dengan ulam petai mahupun sambal petai,tetapi kini kalian jangan hairan kerana SUP PETAI telah tercipta.Wassalam.


Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Isnin, Oktober 25, 2010

29 Komen:

  1. salam,
    hehehe... sup petai? first time dgr ni... hmm camner rasanya ek?!

    entry terbaru "ada aku kesah"

    BalasPadam
  2. huhuhuhu..saya suka sambal petai mak mentua saya..memang sodap huhuhuhu

    BalasPadam
  3. salam
    sup petai???
    huhuhuhuhu

    BalasPadam
  4. jangan lupa petai jeruk..

    BalasPadam
  5. sup petai... ?? baru dengar nie.... tapi petai memang best...hehe

    BalasPadam
  6. Ingt lg kwn cina ayah yg menawar harga dgn org asli penjual petai kat Sg Lembing...asli tu jual RM5 seikat..Uncle Ah Wu mintak tawar jd RM2 jer..asli tu mati2 x kasi..last2 Uncle ckp RM5 pun RM5 la sambil hulur not RM2..Asli tu pun amik jer ngn muke puas hati..huhuhu..

    BalasPadam
  7. sy jarang sgt2 mkn petai sbb takut bau mulut...gi toilet n lain2 heheh...

    kwn opis sy berbangsa cina pon suka mkn petai...dia slalu ckp dia msk petai dgn belacan...heheheh

    BalasPadam
  8. Petai sedap..ada orang jadi kaya dengan menjual petai..

    BalasPadam
  9. Tu gamoknya deme belum rasa jeruk petai lagi :)

    BalasPadam
  10. Salam,
    Faham juga En Zul Bahasa Cina ya. Cina ni memang dah lama makan petai. diorang suka masak sambal tumis dengan udang. Kalau India makan petai, tu lagi rasa pelikkan? Ada ker agaknya..

    BalasPadam
  11. anak saye suke makan sambal petai + udang...
    tapi sup petai tak pernah jumpe lagi...

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum akhi Zul...

    teringat sambal petai di kampong , dulu2 arwah tok ummi suka masak sambal petai dgn udang ... petai tu dikikis kulit luarnya sahaja kemudian di potong l/krg 1 cm ....
    sodapnya.....

    BalasPadam
  13. salam

    hehehe sup petai..???? pelik dengarnya.. x pernah lak angah dengar.. eh sedap ke??

    BalasPadam
  14. Salam...

    Agaknya camner rasa sup petai erk?

    BalasPadam
  15. Salam zul .
    Makan petai sesekali jek
    pastu toilet bau dia
    sngat 'harum'
    .
    tak sanggup !

    hahahah

    BalasPadam
  16. salam zulk..sup petai? rasanya tak ada sebab air rebusan petai pun dah bau lain..inikan nak buat sup petai..
    orang cina kawan makcik asal penang kahwin dgn cina kelantan,makan petai dgn budu ..macam tak percaya..tapi orang cina gemar masakan melayu sekarang ni.

    BalasPadam
  17. Gone gamoknye sup petei ter yek.Boleh celek petei jeruk ke...

    BalasPadam
  18. salam en zul,
    masa saya remaja dulu.. saya ada seorang rakan cina yang suka makan petai sampai saya naik heran sebab saya tak makan petai..

    BalasPadam
  19. salam
    wah sup petai nak juga rasa macamana tu
    suka makan petai mentah, cuma nanti ada orang bising tandas berbau hahaha

    BalasPadam
  20. petai paling superb bau smpi ke lubang hidung pling hujung dtg dr kg saya, bidor perak..hehe..fresh dr ladang mklumlah tmpt org asli kt sini..huhu

    BalasPadam
  21. dapat ku bayangkan bagaimana rasa sup petai itu.. kahkahkah! :)

    BalasPadam
  22. kalo jeruk petai tu.....besh la..

    BalasPadam
  23. salam
    jangan juga terperanjat nanti ada burger / pizza petai
    waka wakaka

    BalasPadam
  24. ehe anak lelaki saya tak suka makan petai katanya petai bau seperti tayar dibakar tapi saya kata petai ni bau yang sangat menyelerakan :)busuk tapi sedap.....apa lagi yang bau busuk tapi sedap?hihi

    BalasPadam
  25. salam...
    hehehe.. kelakar.. boleh pulak dorang rancak bercerita pasal petai dalam lif.

    petai masak sup?
    PELIK..
    hehhe.. patutlah harge petai mahal.. sebab ramai yang suke...

    BalasPadam
  26. org china memang sinonim dengan sup.. tak hairanlah petai dibuat sup

    BalasPadam
  27. salam zul
    agaknye ade cerita tambahan disebalik petai tu kot...hehehe

    sup petai?takpernah plak rase..kalau jeruk petai...biase..sedap tuh...tapi lepas tu siaplah..booooom!!!

    BalasPadam
  28. Haha... 1st time dengar sup petai.. keke

    BalasPadam
  29. I loved your blog and eapecially your post about Blogger: zulkbo - Post a Comment. Thank you very very much for your work.

    BalasPadam

PERKONGSIAN MENARIK LAMAN BLOG LAIN JANGAN LUPA BACA