Ostrich Pillow | Bantal Burung Unta


Ostrich Pillow atau 'Bantal Burung Unta', reka bentuknya dicipta oleh pasangan Kawamura dan Ganjavia dari Studio KG. Ianya adalah satu peranti mudah alih yang membolehkan  kuasa tidur pada bila-bila masa, di mana-mana sahaja. Penciptanya mendakwa bahawa produk itu membolehkan pengguna, 'untuk mewujudkan sedikit ruang peribadi di tempat awam, untuk berehat dan menenangkan fikiran'.

Dikenali dengan nama 'Bantal Burung Unta', mengingatkan kita akan tindakan burung unta yang akan bertindak menyembunyikan kepalanya di dalam lubang tanah sekiranya dalam keadaan bahaya. Burung unta akan merasa aman dan tenang jika melakukan sedemikian. Dari sini rasanya muncul idea untuk menamakan bantal ini Ostrich Pillow dalam bahasa Inggeris.

Direka untuk Studio Banana THiNGS, bantal ini menawarkan persekitaran mikro di mana untuk mengambil kuasa tidur yang tenang dan selesa. Suasana yang menenangkan dengan mengasingkan kedua kepala dan tangan. Bantal ini sesuai digunakan di pejabat, dalam kereta api, atau di lounge lapangan terbang.

Reka bentuk ini bermula dari idea, bahawa dengan mendapat tidur sekurang-kurangnya 20 minit akan membantu anda untuk meningkatkan produktiviti sebanyak 30%. Bantal yang dibuat daripada bahan sintetik mengelilingi kepala, membenarkan pengguna untuk bernafas melalui lubang mulut.
 

Perekanya telah mendapat idea dan mengambil masa selama lebih setahun untuk merealisasi ciptaannya selepas ujian bahan dan dimensi. Bantal ini akan mula melalui proses pengeluaran selepas sasaran pengumpulan dana melalui Kickstarter, yakni sebuah laman web pembiayaan untuk idea-idea perniagaan yang kreatif. Syarikat itu cuba untuk mengumpul sebanyak $70,000 sebelum memulakan pengeluaran.

Kedua-dua pereka bertemu di London sewaktu mereka sedang belajar seni bina. Mereka kini mempunyai studio reka bentuk yang berpangkalan di Madrid dan Lausanne. Mereka berdua juga pernah  mengambil bahagian dalam pameran dan persidangan di Museum Of Modern Art (MOMA) di New York dan di Tokyo Designers.

Portfolio kedua pereka ini, termasuk mencipta aksesori perjalanan lain seperti TWIST BRUSH, yakni berus gigi yang digabungkan dengan dispenser ubat gigi, membolehkan pengguna untuk mengurangkan muatan kelengkapan bilik air apabila travel dan ianya memudahkan dos yang diukur dengan ubat gigi setiap kali ia diperlukan.   SUMBER



Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Isnin, Oktober 01, 2012

10 Komen:

  1. Perghh..memang cool
    betul ciptaan nih :)

    BalasPadam
  2. assalam, mmg kreatif....tentu mendapat sambutan hangat.

    BalasPadam
  3. السلم عليكم ورحمة الله

    Moga saudara sihat hendaknya..
    Sangat berguna ketika membuat perjalanan yang jauh..:)

    BalasPadam
  4. Idea lucu yang sangat praktikal untuk pengembara ataupun pekerja di pejabat! :D

    BalasPadam
  5. Kalau sudah mengantuk dan letih mana-mana tempat boleh 'landing' :-)

    BalasPadam
  6. Nampak lucu pun ada. hehe. Nak try beli juga ni, saya ada masalah insomnia juga.

    BalasPadam
  7. unik n kreatif jgk bantal ni..hehe

    BalasPadam
  8. salam
    boleh juga digunakan di rumah ni
    untuk mereka yang teringin nak jalan2 makan angin tapi tak dapat cuti

    BalasPadam
  9. Kreatif betul idea dorang ni. Ingatkan kenapa la nama bantal burung unta pulak. Rupanya diilhamkan daripada cara burung unta tido.

    BalasPadam