Intipati Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025



Pelancaran Pelan Awal Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di KLCC semalam, disifatkan beliau satu pelan yang begitu komprehensif dan menyeluruh.

Sehubungan itu, langkah yang akan dilaksanakan oleh kerajaan itu adalah cerminan kepada generasi masa depan Malaysia yang lebih gemilang berasaskan pendidikan berkualiti dan merangkumi semua golongan rakyat.

Rancangan yang dimuktamadkan akan dibentangkan kepada kabinet Disember ini. Pelan ini akan dibuka untuk penelitian awam selama 3 bulan. Maklum balas dari semua pihak amat dialu-alukan oleh pihak Kementerian.

Antara intipati Pelan Awal  Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 merangkumi beberapa perkara pokok yang perlu dijadikan realiti jika kita ingin menjadi satu bangsa yang boleh bersaing  selari dengan kemajuan.

BAHASA

- Semua pelajar darjah satu hingga tiga akan menjalani Proses Penyaringan Literasi dan Numerasi (Linus) dua kali setahun dalam bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia (sebelum ini ujian Linus dibuat dalam BM).

- Selepas sekolah pemulihan kelas untuk tahun 4-6 (fasa keluar kelas 'buang' bagi murid yang mempunyai masalah dengan bahasa Inggeris dan BM selepas tahun 6 menjelang 2017).

- Semua guru bahasa Inggeris wajib lulus ujian penempatan Cambridge dalam tempoh dua tahun.

- Laluan dipercepatkan bagi pencatat keputusan cemerlang: 5 tahun (bukannya 6) untuk UPSR dan 4 tahun (bukannya 5) untuk pelajar SPM.

- Ukuran ujian mata pelajaran Matematik dan Sains melalui Program Penilaian Murid Antarabangsa (PISA) dan penilaian antarabangsa pencapaian murid untuk Matematik dan Sains (Timss)

- 11 tahun diwajibkan bersekolah (daripada umur enam tahun). Menjelang 2020, semua pelajar yang meninggalkan sekolah mempunyai SPM ata kelulusan yang setara.

- Semua pelajar keperluan khas dibekalkan alat dalam sekolah khas pada 2025.

- Setiap anak akan mempelajari bahasa bahasa ketika menjelang 2025 (bermula dengan Cina, Tamil dan Arab). Bahasa Sepanyol, Perancis dan Jepun akan ditawarkan kemudian.

NILAI

- Setiap pelajar mesti mengambil bahagian dalam khidmat komuniti.

- Kebanyakan mata pelajaran pengajian Moral dan Islam akan dijalankan serentak, di mana terdapat perkongsian nilai. Pengajian Islam akan memfouskan mengenai nilai Islam dan nilai utama dalam agama lain.

- Pelajar sekolah swasta termasuk dalam Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP)

PERGURUAN

- Mengetatkan syarat kemasukan untuk latihan perguruan, dengan tujuan untuk mendapatkan hanya 30 peratus graduan yang bakal menjadi guru menjelang 2013.

- Guru akan dinilai oleh pengetua setiap tahun, dengan input daripada rakan-rakan dan ibu bapa.


Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025



Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Rabu, September 12, 2012

3 Komen:

  1. keren... mantafff dan gooooooddd

    BalasPadam
  2. harap pelan ni menjadi
    byk sgt pelan x menjadinya :)

    BalasPadam
  3. menarik sebab telah kupas daripada pendidikan peringkat awal lagi dan di susun berasingan dgn agenda pendidikan yg berbeza.Nilai ini wujud utk membentuk dua golongan di peringkat awal kolar putih dan kolar biru.Dari segi penguasaan bahasa asing juga amat menarik tetapi mesti selari dgn keperluan semasa dan perubahan serta penguasaan teknologi negara2 tersebut.ia merangkumi bidang2 lain seperti kedoktoran,perancang bandar,tenaga,aero angkasa,perkapalan,kejuruteraan dll.kena wujud di peringkat negeri.kalau di perak perlu menguasai dan meperlajari bahasa jerman ble belajar dgn org bota.hahahahahaha

    BalasPadam