Senarai Habuan Warga Felda Sempena Penyenaraian Felda Global Venture Holdings (FGVH)

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, hari ini di Jengka 8 telah mengumumkan sebanyak RM1.69 bilion dana dari penyenaraian Felda Global Venture Holdings (FGVH) akan diagihkan kepada setiap warganya. Dengan menggelarkan habuan buat warga Felda ini dengan nama 'durian runtuh' dan 'durian gugur', habuan-habuan ini akan diagihkan secara berperingkat-peringkat  melalui 3 fasa.


Dengan itu,  setiap generasi Felda bakal menerima keuntungannya. Selain Peneroka, turut menerima tempias durian runtuh itu ialah golongan isteri Peneroka (Penerokawati) dan juga generasi kedua (anak Peneroka),  di mana masing-masing menerima RM5,000. Selain memberikan durian runtuh sebanyak RM15,000 untuk setiap keluarga, ditambah dengan habuan durian gugur yang akan menyusul.

DURIAN RUNTUH

1- Pada fasa pertama, sebanyak RM5,000 akan diagihkan untuk setiap ketua keluarga yang ada dalam Felda. Sebanyak 112,635 Peneroka di seluruh negara bakal menerima durian runtuh tersebut sekali gus menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak RM563.2 juta.

2- Untuk Penerokawati pula akan diagihkan pada fasa kedua nanti. Tujuan diberikan kepada Penerokawati adalah untuk berlaku adil selain untuk mengiktiraf peranan wanita dalam membangunkan Felda.

3- Generasi kedua (anak-anak Peneroka), akan diagihkan bahagian mereka sebanyak RM5,000 pada fasa ketiga.


DURIAN GUGUR

1- Durian gugur pertama ialah sebanyak 20 peratus dari saham akan diletakkan dalam Tabung Amanah di mana sekiranya FGVH memperoleh keuntungan, dividen akan diberikan kepada setiap keluarga Peneroka. “Sebagai contoh, anggarkan FGVH memperoleh keuntungan sebanyak RM1.5 bilion, maka pada tahun hadapan, tidak mustahil setiap Peneroka akan memperoleh tambahan RM1,331 pendapatan mereka”, menurut PM.

2- Durian gugur yang kedua pula ialah melalui borang merah jambu (Pink Form), yang akan diagihkan untuk Peneroka menerima dividen dari saham yang dilaburkan. “Saham itu sekiranya dijual boleh memperoleh keuntungan namun dinasihatkan agar Peneroka tidak menjual saham tersebut untuk keuntungan jangka masa panjang”, nasihat PM.

NOTA: PM Najib juga  berkata, untuk fasa pertama ini, durian runtuh tersebut akan diagihkan dalam tempoh dua atau tiga minggu melalui Ketua Peneroka atau wakil rakyat dikawasan masing-masing manakala fasa kedua dan ketiga akan menyusul kemudian. Sebagai generasi kedua Felda, saya mengucapkan terima kasih atas habuan dan pelbagai faedah yang telah di berikan kerajaan kepada golongan Peneroka Felda selama ini.


Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Rabu, Mei 09, 2012

22 Komen:

  1. tahniah deme weh
    buat warga felda
    org bagi ambik
    pangkah nanti hok masing2 :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Begitulah adanya..
      "orang berbudi kita berbahasa..
      orang memberi kita merasa.."
      :)

      syukur alhamdulillah..

      Padam
  2. saya anak felda.turut sama berbangga

    BalasPadam
  3. Berjimat sebelum habis... beringat sebelum terkena.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul dah tu..

      sebaiknya..yang dah berusia tu
      moleklah bercadang nak ke Mekah :)

      Padam
  4. betul kata Zukbo tu, hargailah apa saja rezekiNya

    BalasPadam
  5. menghargai jasa peneroka..

    BalasPadam
  6. Tahniah pada semua peneroka Felda.

    BalasPadam
  7. asyik-asyik felda je skang ni.....org lain xde jasa ke??


    tahniah felda...

    BalasPadam
  8. Tanpa Nama09 Mei, 2012

    Orang kampung macamana? Takder ke Dahan Sekah, mereka membangunkan negara juga...Patutnya RM 15000 juga - apa macam...

    BalasPadam
  9. Assalam..
    Tahniah warga Felda..
    Best la no orang2 Felda, boleh jadi OKB.

    BalasPadam
  10. Tersenyum lebar warga Felda. :-)

    BalasPadam
  11. salam
    meriah nampaknya kat tanah rancangan sekarang
    syukur alhamdulillah

    ada orang kata, durian peneroka gugur dalam kebun peneroka

    BalasPadam
  12. Tanpa Nama10 Mei, 2012

    bila pink form tu nnak diagihkan?

    BalasPadam
  13. salam

    untung org felda ;p

    silap x kahwin dgn org felda hari tu..huhu

    BalasPadam
  14. Tanpa Nama10 Mei, 2012

    boleh komen tentang perkara ni?

    http://pirates-of-putrajaya.blogspot.com/2012/05/jeng-jeng-jengakan-datangexplosive.html

    BalasPadam
  15. Rezeki buat peneroka. Rasanya mereka tak dapat apa-apa kan sebelum ni

    BalasPadam
  16. harap2 tak ada udang dibalik batu.. tapi rasanya memang ada udang sebalik batu.. kenapa tak bagi dulu lagi.. masa nak mengundi baru nak bagi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa yg udang di sebalik batu nye...dah sekarang baru sesuai nak senarai...ini pun ada org kata belum cukup matang utk senarai. Sbb senarai kene la appreciate org lain buat keje dari bawah sampai ke atas.

      Padam
  17. Tanpa Nama14 Mei, 2012

    Tu la kalau FELDA boleh di beri bonus Durian Runtuh, harap-harap KAKITANGAN KERAJAAN tahun 2012 ni pun diberi BONUS / DURIAN RUNTUH JUGA. Bonus 2011 sebulan gaji je tahun 2010 pula RM 500.00 je, diharap tahun ni kita di beri BONUS 2 BULAN GAJI. Tak kan tak mampu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. heloo tanpa nama...kamu semua mana layak dapat mcm warga FELDA dapat...u all goyang kaki sahaja dan tidak terlibat secara langsung terhadap pembangunan negara. apa u all buat sampai u rase blh dpt bonus? pasar warga peneroka bersusah payah la yang FELDA dapat disenaraikan...

      sorry tak bleh compare Orange dgn buah laici :)

      Padam
  18. skg ni asyik FELDA ja terima habuan..mcm mna ngn org2 yg miskin gak kat luar sana? felcra risda cmna?rasanya smua rakyat malaysia myumbang mmbntu ekonomi negara. Geram gak sbb ada ja peneroka jadi sombong gila lpas dah kaya ni. Lupa asl dlu FELDA ni miskin kot.sebut ja felda konfem kampung.

    BalasPadam

PERKONGSIAN MENARIK LAMAN BLOG LAIN JANGAN LUPA BACA

Carian Blog