Wang Kertas Dijadikan Bahan Bakar Di Hungary (Gambar)



Hungary mempunyai kira-kira AS $ 7.5 bilion wang kertas dalam edaran pada bila-bila masa tertentu, dan kebanyakannya akan melalui pusat kawalan kualiti kerajaan setiap tahun. Mata wang yang telah menjadi haus, koyak, atau sebaliknya bersedia untuk dilupuskan. Kira-kira 25 peratus daripada jumlah keseluruhannya setiap tahun akan di hancurkan dengan masuk ke dalam mesin pencincang dan kemudian kepada jentera yang menekan ia menjadi ketulan (briket) mampat padat.





Bertan-tan ketulan briket pemanasan yang dibuat daripada wang kertas yang dibuang ke dalam trak untuk dihantar kepada badan amal yang membantu mereka yang memerlukannya sebagai bahan bakar untuk pemanas di seluruh Hungary. Satu 1 kilogram (2.2 paun) bata mengandungi tinggalan kira-kira 5 juta forints, atau kira-kira AS $ 20,000 (AS). Badan amal boleh menerima sebanyak 20 atau 30 tan briket setiap tahun untuk tujuan ini.



Sukarelawan bekerja memindahkan timbunan lusuh matawang Hungary yang telah bertukar menjadi briket untuk pemanas menggantikan arang batu. Wang yang sudah rosak ini, tidak lagi mempunyai apa-apa nilai wang tetapi ianya terbukti amat bernilai semasa musim sejuk sejuk luar biasa di seluruh Eropah Timur. Semuanya disebabkan oleh kos yang tinggi untuk bahan bakar alat pemanas di musim sejuk.



Di Budapest, Hungary,  suhu rendah melampau pada awal Februari adalah kira-kira 10 ° F (-12 ° C), jauh di bawah purata 27 ° F (-3 ° C) suhu tahun sebelumnya. Walaupun suhu musim bunga telah kembali di Hungary dan negara-negara jiran, kos yang tinggi bagi pemanasan sepanjang musim sejuk menambah beban bagi rakyat yang semakin susah disebabkan kepada masalah ekonomi Eropah dan langkah berjimat cermat kerajaan.


Sumber: NatGeo

Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Khamis, Mac 22, 2012

12 Komen:

  1. Ok juga tu recyle..bijak2

    BalasPadam
  2. creative gak idea recycle diorang tue, at least bleh manfaatkan ketas.. tapi tuelaa duit skarang, sbenarnya duit skarang takde nilai intrinsic, sebab tue orang duk sibok beli mas skang nie :)

    BalasPadam
  3. Sungguh kreatif.. ada inisiatif untuk membantu golongan yang memerlukan

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama22 Mac, 2012

    Bagusnya idea ni.

    BalasPadam
  5. Akhirnya duit lusuh tetap bernilai dengan dibelanjakan untuk jalan kebajikan.

    BalasPadam
  6. la gitu pulak jadinya yek
    memang bijak drp tak digunakan langsung

    BalasPadam
  7. Assalam...
    Pembazirah dapat dielakkan..

    BalasPadam
  8. Salam
    Satu cara yang sangat bagus untuk melupuskan kertas
    Kalau mereka masih dapat memproses abu dari wang kertas tu untuk sebarang kegunaan, lagi bagus

    BalasPadam
  9. Salam idea menarik juga tu ada manfaatnya yak :)

    BalasPadam
  10. Sayangnya.. Tak sanggup rasanya nak bakar duit tu! :D

    Post Terbaharu Saya - Tabbed Content Widget - Menjimatkan Ruang!

    BalasPadam
  11. Kalau la boleh tuka duit yg terbakar tu kembali keasalnya, pasti ramai ahli silap mata dah duduk kat sana...hehehe


    Lelaki Kacak

    BalasPadam