Tidak Perlu Menukar Minyak Enjin Sekerap 3000 Km

Adakah anda menukar minyak enjin setiap 3,000 kilometer? Majoriti pemandu di jalanraya telah dimomokkan dengan pengiklanan yang mengesyorkan menukar minyak enjin kereta mereka setiap 3,000 kilometer. Tetapi kebenarannya adalah, bahawa ianya tidak lagi benar-benar perlu. Ya, minyak enjin boleh menjadi kotor, dan apabila itu berlaku, ia boleh menyumbat bahagian-bahagian enjin, tetapi jika anda memandu kereta yang kurang daripada lima tahun, anda mungkin membazirkan wang dan minyak enjin, jika anda menukar sekerap seperti itu. Kenyataannya bila untuk menukar minyak enjin tidak seperti promosi iklan yang anda percaya.
 

Menukar minyak enjin kereta anda setiap 3,000 km adalah perlu dalam tahun 1970-an, apabila kebanyakan kereta waktu itu menggunakan minyak kualiti 10W-40, yang cenderung untuk enjin cepat haus dalam tempoh kira-kira 3,000 km. Terima kasih kepada kemajuan dalam pelincir berkualiti tinggi dan toleransi yang lebih ketat dalam perhimpunan enjin automotif, baseline 3,000 km hanya tidak terpakai bagi  kebanyakan di jalanraya hari ini. Pada hakikatnya, pengeluar kini mencadangkan anda menukar minyak enjin pada 5000, 7000, 10,000 atau sehingga 15,000 km untuk model baru di bawah keadaan pemanduan yang ideal.

Sebagai contoh, Toyota mengesyorkan anda menukar minyak pada setiap 5,000 kilometer untuk pikap 2005 Tacoma, Honda mengesyorkan 7,500 km untuk model Odyssey tahun 2002, General Motors mencadangkan 7,500 km bagi 2007 Chevrolet Malibu, dan Ford mencadangkan 10,000 km untuk Fiesta 2011. Boxster 2008 Porsche boleh pergi sehingga 12,000 km  antara setiap pertukaran minyak, dan BMW 3 Series 2010 boleh pergi sehingga 15,000 km sebelum anda perlu menukar minyak enjin di bawah keadaan pemanduan yang ideal. Dengan kerumitan ini, ia adalah mudah bagi pengguna untuk dikelirukan pihak tertentu.

Adakah Anda Tahu Bila Perlunya Menukar Minyak Enjin?

Buku manual  kenderaan anda akan memberitahu anda berapa kerap anda perlu menukar minyak anda. Jika anda memandu model yang lebih baru, manual itu mungkin memberitahu anda apabila anda perlu menukar minyak anda. Sejak tahun 2003, General Motors telah dilengkapi hampir keseluruhan dengan GM Oil Life System. Sebenarnya, sejak model tahun 2010, hampir separuh daripada pembuat kereta Amerika sekarang menawarkan Oil Life Monitoring Systems untuk memberitahu pemandu apabila kereta mereka sebenarnya memerlukan minyak enjin ditukar. 

Oil Life Monitoring Systems  ini secara automatik memantau ciri-ciri enjin, tabiat memandu,  perjalanan jarak pendek, dan iklim di mana kenderaan dikendalikan, dan kemudian memberitahu pemandu apabila tiba masa untuk mendapatkan pertukaran minyak enjin. Jika anda pemandu yang sangat rendah perbatuan anda perlu menukar minyak sekurang-kurangnya sekali setahun. Sistem ini mungkin tiada di negara kita, tetapi realitinya menukar minyak enjin tidaklah perlu sekerap seperti yang dimomok-mokokkan oleh iklan-iklan di media dan mekanik anda sebelum ini.



Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Jumaat, Mac 30, 2012

14 Komen:

  1. Yang penting tengok spec minyak yg dikeluarkan oleh pengeluar kereta kita tu...kat situ kita leh tahu keta kita guna minyak spec apa dan jumlah kilometer yg patut ditukar....tu jekk...nice sharing bro.

    BalasPadam
  2. Tks berkongsi, xtau sgt pasal kete2 ni... Hukk

    BalasPadam
  3. Assalam...
    Saya tau isi minyak kereta dan bawak kereta je...

    BalasPadam
  4. Saya tukar minyak hitam setiap 10km kerana jenis minyak yang saya guna boleh bertahan 10k. Apa pun perlu lihat jenis minyak yang digunakan dan cadangan pengilang.

    BalasPadam
  5. hmmm gitu yek
    kereta kome setiap 5 ribu tukarlah minyak enjinnya :)

    BalasPadam
  6. saya baru ja tau pasal pasal nih

    BalasPadam
  7. assalam, t kasih atas info yg berguna ini....selama ni kita ikut je...sbb takut enjin kereta rosak...rupa2nya...

    BalasPadam
  8. Salam, Jarang tukar kalau 3 ribu, biasa 5 ribu... terima
    kasih berkongsi info yang menarik...

    BalasPadam
  9. salam
    selalu ambil had 5k je
    tapi kadang2 terlebih juga tu

    BalasPadam
  10. saya tahu kena hantar servis bila orang bengkel tel, kak dah due servis ni ... :)

    BalasPadam
  11. sebenarnya sebagai pemandu dia dpt merasai bia perunya menukar minyak pelincir. tak semestinya mengikut tempoh KM yg diberikan, ianya lebik kepada corak pemanduan, klu pak aji style tu, dua kali ganda km pun boleh guna lagi... bagi highspeed punyer kaki bleh rase bila kete dh mula xnak speed... maknanya minyak tu dh nk kena tukar la coz kepekatan minyak pelincir akan mempengaruhi pergerakan kete anda..

    BalasPadam
  12. Tanpa Nama30 Mac, 2012

    Terpulang kepada jenis kereta dan kewangan seseorang...saya selalu tukar setiap 5000km je...

    BalasPadam
  13. Terpulang juga kepada cara pemanduan.
    Kalau saya, dah lebih dari 6 bulan kereta masih juga tak sampai 10,000KM, saya akan terus servis. Tapi biasanya dalam masa 2 bulan dah servis kereta sebab dah hampir 10,000KM.

    BalasPadam