Aurora Borealis Yang Terhasil Akibat Ribut Solar ( Gambar Dan Video)

Northern Light juga di kenali sebagai Aurora Borealis adalah sebahagian daripada cebisan elektron bersama dengan medan magnetik besar yang terlepas di udara akibat ribut solar (Solar Flare) dan akan menghasilkan cahaya terang  yang berwarna seperti cahaya lampu fluoresent.





 
Juga saksikan VIDEO ini

Inilah yang terjadi hasil dari ribut solar yang berlaku pada hari Ahad 22 Januari 2012, yang boleh di lihat di ruang angkasa Kiruna, Swedan. Kemunculan cahaya ini memang telah dijangka oleh peminatnya yang tersendiri yang telah sedia menanti sebaik sahaja mengetahui berlakunya ribut solar Ahad lepas.

Ribut solar yang berlaku Ahad lepas, menurut NASA adalah yang terbesar sejak 2005. Pada mulanya mereka menjangkakan akan menyebabkan kesulitan dan kerosakan  kepada beberapa sistem satelit di angkasa apabila terdapatnya gangguan magnetik di ruang angkasa, tetapi setakat ini belum mendatangkan kesan buruk.



Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Khamis, Januari 26, 2012

15 Komen:

  1. Takut pulak lihat cahaya tue..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ha ha..ada peminatnya tersendiri tu..
      siap datang dari seluruh pelusuk dunia
      semata-mata nak lihat cahaya tersebut

      Padam
  2. Cantik cahaya dihasilkan tetapi tidak tahu kesan sampingan kepada manusia dibumi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kesannya belum lagi smapai
      ke negara kita dan seluruh dunia
      setakat ini..tapi entahlah..
      mungkin di rahsiakan :(

      Padam
  3. cantik cahaya tue...

    BalasPadam
  4. hmm kalau dah rosakkan satelit tu, mcm baha lak cahaya ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Confirm banyak masalah
      yang akan kita hadapi..
      almaklum pengunaan barangan
      elektronik semuanya menggunakan
      sedikit sebanyak pengaruh
      dari satelit..radio,TV, etc

      Padam
  5. pasti ada kesan cuma kita tak nampk hu...magnet daya tarikan kuat mesti ada satu dua kesan jangka pjg nnti huuu

    ps/mtk kongsikan youtube ldm blog saya ya. bro.tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ambillah..di persilakan...
      saya suka di kongsi ramai
      apa yang anda dapat di sini

      Padam
  6. Eh!kalau pegang tu mati ke ek?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak kut..jauh macam mana
      nak pegang kan :)

      Padam
  7. tapi cantik.. tapi yang takut bunyi dari langit.... T_T matahari kenapa keluarkan energy.... energy panas... >X(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kebesaran Allah jua tu..
      untuk kita hambaNya berfikir
      sejenak..dan menambah iman kita
      insyaallah :)

      Padam
  8. Ye tak ye jugak ye jauh aurora tu.. XP

    BalasPadam
  9. aaaaaaaaapaa??????

    BalasPadam

PERKONGSIAN MENARIK LAMAN BLOG LAIN JANGAN LUPA BACA