Akta Hak Cipta 1987 : Undang-Undang Malaysia





Tujuan akta ini di kuatkuasakan adalah untuk melindungi pendapatan yang bakal diperolehi pencipta dan penerbit sesuatu karya.

Hak-Hak Eksklusif Pencipta:
1- Karya tidak boleh dikeluarkan semula
2- Karya tidak boleh disampaikan kepada awam
3- Karya tidak boleh digunakan dalam awam
4- Karya tidak boleh diedarkan dalam salinan
5- Karya tidak boleh disewa secara komersial

Akta Hakcipta 1987 ditandatangani oleh Yang di-Pertuan Agong pada 30 April 1987. Akta ini memansuhkan Akta Hakcipta 1969.

Akta ini dipinda oleh Akta Hakcipta (Pindaan) 1997. Antara sebab utama pindaan ini ialah berikutan masalah pemindahan karya hak cipta melalui Internet.

Malaysia ialah satu daripada negara-negara yang menyertai Konvensyen Berne. Ini bermakna, karya-karya dari semua negara dalam Konvensyen ini menikmati perlindungan pada taraf yang sama dengan karya-karya di Malaysia. Walau bagaimanapun, karya dari negara yang tidak menyertai Konvensyen Berne juga berhak mendapat perlindungan sekiranya karya itu "mula-mulanya diterbitkan di Malaysia" atau "mula-mulanya diterbitkan di tempat lain tetapi diterbitkan di Malaysia dalam masa tiga puluh hari dari penerbitan di tempat lain itu".

Peruntukan

Jenis-jenis karya yang dilindungi oleh Akta ini ialah:

    1-Karya sastera
    2-Karya muzik
    3-Karya seni
    4-Filem
    5-Rakaman bunyi
    6-Siaran

Secara umum, hak cipta yang terdapat pada karya sastera, muzik atau seni selain daripada fotograf wujud sepanjang hayat si pencipta dan wujud sehingga 50 tahun selepas kematiannya.  Bagi karya-karya jenis lain pula, jangka masa hak cipta ialah sehingga 50 tahun selepas karya itu mula-mula diterbitkan.

Tidak seperti undang-undang hak cipta di negara lain, Malaysia mengakui hak cipta bagi karya yang dibuat oleh Kerajaan atau pertubuhan Kerajaan. Ini dinyatakan dalam seksyen 11 (1). Sebagai perbandingan, undang-undang hak cipta Amerika Syarikat tidak merangkumi karya-karya yang dibuat oleh kerajaan kecuali sekiranya karya itu adalah untuk tujuan dagangan atau tujuan-tujuan khas lain. Oleh itu, hampir semua karya yang dibuat oleh kerajaan Amerika Syarikat adalah di dalam domain awam. Undang-undang hak cipta Indonesia juga tidak melindungi sebarang karya yang dibuat oleh Pemerintah.


Penguatkuasaan

Antara ciri - ciri unik yang terdapat dalam Akta Hakcipta 1987 ialah kewujudan kuasa untuk menguatkuasakan Akta tersebut. Akta ini memperuntukkan bahawa seorang pegawai polis boleh, dengan waran yang dikeluarkan oleh majistret, memasuki rumah atau premis pada bila-bila masa untuk mencari serta menyita apa-apa salinan langgaran hak cipta dan menggunakan kekerasan bagi menggeledah tempat itu.


Sumber:
  • Wikipedia



Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Sabtu, April 23, 2011

13 Komen:

  1. Arh sudah.. Copy paste artikel orang punya buh dalam blog siap lah lepas ni..

    BalasPadam
  2. Salam zul, jangam sembarangan sesajer kita kena saman yak...kalau buat keje copy paste weh :) Karya dalam blog kita juga adalah hak cipta kita :)

    BalasPadam
  3. Akta Hak Cipta dah lama ada kat negara ini, namun jika lihat dari segi penguatkuasaan dan tuntutan terhadap hakcipta intelektual ini agak kurang sekali berbanding dgn di negara2 barat terutamanya.
    Seperti biasa, orang2 kita bukannya yg jenis suka berkonflik. Which is bukannnya sesuatu yg tak baik sebenarnya. :D

    BalasPadam
  4. kalau youtube bukan siaran ker hee.. dia video tontonan secara free jer kan heee

    BalasPadam
  5. jangan ciplak sesuka hati..klu ada kena kredit huu...tu gunanya undang2 :)

    BalasPadam
  6. tapi isi kandungan blog kite mana boleh org sesuka hati cilok kan?

    BalasPadam
  7. Penat kite berkarya kitnye orang yang sebat....

    BalasPadam
  8. Biasalah, penat-penat diorang buat tu...

    BalasPadam
  9. salam
    masih banyak cetak rompak kat negara kita ni
    mungkin penguatkuasaan boleh diperkemaskan lagi

    BalasPadam
  10. bergantung kpd pemunye hak milik...

    BalasPadam
  11. Tanpa Nama23 April, 2011

    ditubuhkan pada tahun chenta di lahirkan.hihi

    BalasPadam
  12. Di malaysia penguatkuasaannya masih kurang ... harap2 tak lama lagi blog juga mempunyai warta dan dilindungi ... blogger semua pasti gembira jika ada satu akta khusus untuk blog dan blogger ...

    BalasPadam
  13. itu lah hak kita..
    skang ni kat pic pun da ada cop copyright,jadi bole bawa makamah klu sapa yg copy..:)

    BalasPadam