Negara Palestin Di Iktiraf Brazil



Israel telah menyatakan kekecewaannya terhadap keputusan Brazil untuk mengiktiraf negara Palestin mengikut perjanjian damai  tahun 1967, Luiz Inacio Lula da Silva, Presiden Brazil  dalam satu surat rasmi yang di alamatkan kepada  Presiden Palestin Mahmoud Abbas Jumaat lepas.

Mengakui Palestin sebagai sebuah negara merdeka mengikut perjanjian damai yang di buat pada tahun 1967. Keputusan itu sebagai tanggapan atas permintaan peribadi yang dibuat oleh Abbas pada 24 November, bersesuaian dengan surat yang diterbitkan di laman Kementerian Luar Brazil Jumaat lepas.




"Menimbang bahawa permintaan disampaikan oleh saudara [Abbas] adalah adil dan konsisten dengan prinsip-prinsip yang dipegang oleh Brazil yang berkaitan dengan masalah Palestin.Brazil,melalui surat ini,mengakui negara Palestin mengikut persempadanan yang di buat pada tahun 1967," katanya.

Surat tersebut merujuk pada "aspirasi sah rakyat Palestin untuk sebuah negara yang aman, bersatu, demokratik dan ekonomi hidup berdampingan secara damai dengan Israel."

Israel Melenting

Sebuah kenyataan dari kementerian luar negeri Israel mengatakan: "Kerajaan Israel menyatakan kesedihan dan kekecewaan atas keputusan oleh Presiden Brazil Luiz Inacio Lula da Silva sebulan sebelum beliau berundur.

"Pengakuan  sebuah negara Palestin merupakan pelanggaran dari perjanjian interim yang ditandatangani antara Israel dan Palestin pada tahun 1995 yang mengatakan bahawa isu status Tebing Barat dan Jalur Gaza akan dibahas dan diselesaikan melalui rundingan," katanya.

Langkah tersebut juga bertentangan dengan peta jalan Timur Tengah 2003 untuk keamanan, yang mengatakan negara Palestin hanya boleh ditetapkan melalui perundingan dan bukan melalui tindakan sepihak, kata kenyataan itu, amaran bahawa langkah sepihak akan membahayakan usaha untuk membina kepercayaan.

"Setiap usaha untuk melewati proses ini dan untuk memutuskan terlebih dahulu secara sepihak tentang isu-isu penting yang dipertikaikan, hanya merosakkan kepercayaan antara pihak, dan menyakitkan komitmen mereka untuk rangka yang diluluskan perundingan menuju keamanan,"  kenyataan pihak Israel.

Sokongan antarabangsa

Masyarakat antarabangsa memandang serius tuntutan Palestin bagi sebuah negara di sebahagian besar Semenanjung Gaza, Tebing Barat dan Jerusalem Timur, semua wilayah yang diduduki oleh Israel dalam perang tahun 1967 enam hari.

Tetapi Amerika Syarikat dan sebahagian besar kerajaan Barat  menahan diri dari mengakui negara Palestin, tetapi menyatakan ianya harus dibawa melalui perjanjian perdamaian dirundingkan dengan Israel.

Dalam kenyataan lain, kerajaan Brazil meyatakan hubungan mereka dengan Israel "tidak pernah lebih kuat."

Brazil telah menawarkan untuk membantu dalam proses perdamaian Israel-Palestin, yang kembali muncul sebentar pada bulan September sebelum berhenti apabila kembalinya pencerobohan penempatan haram Israel di wilayah-wilayah Palestin.

Abbas mengatakan ia tidak akan kembali ke meja perundingan seandainya Israel terus menceroboh tanah Palestin di masa hadapan. Tapi Israel setakat ini menolak untuk menguatkuasakan larangan baru ke atas rakyatnya.

Selama beberapa minggu terakhir, Abbas telah berkali-kali mengatakan dia akan mencari pilihan lain jika pembicaraan damai dengan runtuhnya Israel, salah satu yang akan melihat dia mencari pengakuan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 'dari sebuah negara Palestin berdasarkan sempadan tahun 1967.

Pada hari Khamis, seorang pegawai Palestin berkata Washington telah secara rasmi memberitahu mereka yang cuba melindungi membekukan penempatan baru Israel telah gagal, namun para pegawai AS menolak untuk mengesahkan atau membantah laporan tersebut.

Abbas melawat Brazil pada tahun 2005 dan 2009, dan Lula membuat perjalanan pertama kali sebagai seorang ketua negara Brazil ke Palestin dan Israel pada bulan Mac tahun ini.


Sumber: Agencies
http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2010/12/201012504256198565.html


Resolusi 237 (1967)
  • Diambil oleh Majlis Keselamatan pada 14 Jun 1967
  • Diambil pada mesyuarat kali ke-1361- sebulat suara
Ia memanggil kerajaan Israel untuk memastikan keselamatan, kebajikan dan kesejahteraan penduduk kawasan dimana operasi ketenteraan telah mengambil alih dan untuk memudahkan pemulangan kepada penduduk yang mana melarikan diri di kawasan tersebut semenjak berlakunya permusuhan;

dan cadangan kepada kerajaan dikaitkan dengan ketelitian penghormatan prinsip kemanusian yang memerintah dalam perlakuan kepada banduan peperangan dan penjagaan keatas orang awam semasa perang, terkandung pada Perhimpunan Geneva pada 12 Ogos 1949; dan tuntutan Setiausaha Awam untuk mengikut akibat perlaksanaan pada resolusi dan Majlis.




Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Rabu, Disember 08, 2010

16 Komen:

  1. Salam
    1st di sini hehehe
    memang Israel tu jenis keras kepala punya bangsa

    BalasPadam
  2. @etomyam
    Tahniah!! 1st
    Besar kepala juga puak-puak
    laknatullah ni..huhu

    BalasPadam
  3. Salam zul susah nak cakap kalau dgn Yahudi nie kata dia, kata dialah base haram jadah.

    BalasPadam
  4. Salam...

    Bagus la Brazil..
    Next world cup koi nak sokong Brazil la camni :D
    Jgn dilayan bangsa yg sombong ter..

    BalasPadam
  5. israel akan tetap dengan perangainya yang keras kepala dan merasakan hanya bangsa yahudi yang paling kuat dan terbaik di dunia ini.

    BalasPadam
  6. Salam...
    Alhamdulillah....
    tp Yahudi laknatullah mestia tak kan duduk diam.

    BalasPadam
  7. Salam Zulkbo

    Memang dah termaktub.. bangsa yang mengaku pandai serba serbi...

    BalasPadam
  8. Padan la orang kabo Yahudi mabuk.Tebe'at tek lok sokmo.

    BalasPadam
  9. salam
    bangsa yang sombong dan hina

    BalasPadam
  10. salam..
    bagus brazil tak tunduk pada dakyah israel..
    sibuk je israel.. semua negara dia nak kontrol.

    BalasPadam
  11. Israel memang keras kepala. Dahlah tanah penduduk Palestin dirampas. Ni sekarang bahan kebakaran hutan. Punya teruk Israel takut diserang upgrade kelengkapan tentera tapi terlupa pasukan bombanya sendiri

    BalasPadam
  12. @akubiomed

    saya ketinggalan pula pasal kebakaran hutan disana...nanti
    saya google,bunyi menarik kisahnya tu..

    BalasPadam
  13. @tehr


    memang terkenal
    dengan sombong
    dan bongkak

    BalasPadam
  14. @Cik SHiNJU

    Yun..kata die hard
    Spain kita nih..he he

    BalasPadam