Lelaki Dan Kerja Rumahtangga | Tip Rumahtangga



Salam semua, suami dan kerja-kerja rumahtangga ibarat duit syiling berlainan muka.Sudah tiba saatnya untuk kedua-dua entiti ini bertemu. Tidak ada alasan bahawa suami tidak boleh melakukan kerja-kerja rumahtangga memandangkan mereka juga hidup serumah di tempat yang sama.

Dengan semakin ramai perempuan memasuki tenaga kerja untuk membina kerjaya mereka, suami sekarang juga perlu untuk meningkatkan dan membantu dengan kerja-kerja rumahtangga secara umum diperlukan untuk menjaga rumahtangga agar melengkapi satu sama lain.

Saat ini, ramai wanita sebenarnya adalah pencari nafkah yang lebih besar di rumah. Kehebatan suami berubah secara dramatik.Terdapat sebilangan suami yang masih di takuk lama, sedangkan isteri mereka pula sudah jauh berjaya dalam kerjaya.Berpendapatan lebih besar, malah mengatasi pendapatan suami.

Hari ini tidak wajar lagi mengharapkan isteri untuk melakukan semua kerja melibatkan anak, membeli-belah, memasak, membasuh dan pembersihan di rumah. Lelaki juga boleh mempelajari tugas-tugas ini cukup mudah. Satu-satunya masalah adalah bahawa banyak lelaki telah di setkan minda mereka untuk tidak melakukan "pekerjaan perempuan". 

Konsep ini ketinggalan zaman. Lelaki secara rutin sekarang terlibat dalam pembersihan pejabat dan bangunan. Malahan ada yang menjadikannya sebagai profesional. Ini bukan masalah yang anda "tidak jantan". Ini telah menjadi "jubah" bagi lelaki untuk bersembunyi di sebalik realiti agar tidak melakukan kerja-kerja rumah tangga.

Amalan bersama membantu,pandangan saya boleh mendidik anak agar sama menguruskan rumah tangga secara tidak langsung mendisiplinkan mereka. Anak akan lebih menghormati seorang ayah yang membasuh pakaian keluarga,dan mereka akan mengambil contoh mudah membantu sekurangnya sama meletakkan pakaian kotor di tempat yang sepatutnya.

Bukan sahaja isteri bertambah sayang,keakraban juga terjalin antara ayah dan anak.Jadi bagaimana anda di sana? Perlukah kita keluar dari kepompong ego mentaliti kejantanan kita? Bersama kita berfikir, tepuk dada tanya akal.Wassalam.


Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Sabtu, Disember 25, 2010

45 Komen:

  1. Salam...

    ai, bestnya kalau suami rajin buat kerja rumah. Tp masa mana nak buat kalau keja mcm my hubby, tunggu hari yang tak kena standby la jawabnya. Ataupun ambik cuti....

    BalasPadam
  2. setuju tu bro..
    tak salah kalau kita suami membasuh kain, memasak,
    kemas rumah, bukan utk sapa pun utk keluarga juga, kalau kita mengharapkan si isteri yang penat bekerja melakukan semua nampak sgt tak adil ,lagi pun sekarang zaman dah berubah tak macam dulu byk isteri jadi suri rumah je..:)

    BalasPadam
  3. salam zulk..suka sangat dengan entry ni..kalaulah semua suami sanggup membantu isteri alangkah amannya dunia rumah tangga..sebab isteri juga pencari nafkah..zaman emak ayah kita dulu berbeza kerana emak sepanjang masa dirumah kan...

    BalasPadam
  4. mudah-mudahan satu ari nanti dapat suami yg baik hati rajin nak tolong buat keje rumah..amin.. hehe, jap "suami dan kerja-kerja rumahtangga ibarat duit syiling berlainan muka"?? macam mane tu??

    BalasPadam
  5. salam..

    saya sgt setuju
    seb baik hubby saya ringan tulang bantu saya
    tetapi ada 2 shj keje yg dia mmg serender iaitu masak dan lipat kain..sidai kain beghehhh boh..

    **kwsan kejiranan saya..setiap pagi..yg jemur kain ialah para suami..ngeh3...baguskan...

    BalasPadam
  6. stuju2..dah rmai lelaki zaman skrg yg mula memahami kerja seorang isteri.. ;)

    BalasPadam
  7. Hello Zulkbo,
    baiknya kerja rumah tu kenalah buat sama2.. sebab dua2 kerja,lainlah kalau ada pembantu atau isteri x kerja..

    BalasPadam
  8. Masih mencari erti "kejantanan"lelaki..sifat dan perbuatan kejantanan lelaki akan terhakis jika kaum wamita terus dengan emansipasi wanita...kesamarataan gender mengikis siapa isteri..siapakah suami bila mana isteri melihat dia juga mampu mengambil alih tugas lelaki...

    BalasPadam
  9. @abadi romeo

    realiti toleransi
    penting dalam hidup
    berumahtangga..tidak
    akan mengikis kejantanan
    seorang lelaki..melainkan
    dia tak jaga "jantan"nya..
    he he..

    BalasPadam
  10. @adele

    Ramai yang di luar sana
    meminta isteri picitkan
    bila kita letih..pernahkah
    kita terfikir nak picit bila
    isteri letih pulang dari kerja
    atau bila picit je.."ke laut"..?

    BalasPadam
  11. Salam Zul, gitulah hidup suami isteri kena tolong menolong baru rumah tangga kita aman damai.

    Pun gitu jangan sampai disebut mendera suami dgn tugasan yang tidak sepatutnya,yang terbaiknya bukan membuat tetapi membantu tugas isteri dirumah.

    New Entry "Jangan Jiplak !"

    BalasPadam
  12. @akuanakpahang

    Pandangan koi pada yang isteri bekerja Yassin..lainlah yang suri
    sepenuh masa..tapi, itupun
    suami kena juga membantu tanpa
    perlu isteri tarik muka baru nak
    buat..he he..koi ambik contoh bab
    pinggan yang kita makan udahlah..
    cer basuh sendiri..isteri bertambah
    sayang..suami jadi riang..la la la

    BalasPadam
  13. @mohdandmeriam
    Mentaliti lama memang perlu
    di kikis..biarpun pada seorang suami
    yang isterinya tidak bekerja..

    BalasPadam
  14. paling suka bila suami memasak..hehe

    BalasPadam
  15. @Lydia Miza(Aidyl Azim)

    Amboi..mesti hebat
    masakannya kan..?
    lelaki sekarang "air
    tangan" mereka juga hebat.

    BalasPadam
  16. @Siti Safiyyah

    Maksud satu keping duit,muka sebelah-sebelah kan tak sama dan tak bertemu?
    he he..

    BalasPadam
  17. Assalamualaikum sdra..

    Moga sdra sihat hendaknya..
    Benar apa yang dikata, membantu isteri membuat kerja-kerja di rumah, mewujudkan lagi kemesraan dan kasih sayang dalam rumahtangga..

    BalasPadam
  18. Salam
    setakat ni semua tugasan orang rumah saya boleh buat kecuali satu saje, lipat kain...memang surrender, tak menjadik hehe

    BalasPadam
  19. encik zul,apa maksud "ke laut" tu? huhuh

    BalasPadam
  20. @adele

    "KE LAUT" maksudnya..
    melayari bahtera
    rumahtangga..ribut
    taufan..he he..


    ***ingatkan semua orang kawin
    tahu dah maksudnya..la la la

    BalasPadam
  21. @Abd Razak | Etomyam

    Terima kasih pandangan saudara
    berdua..amat di hargai..Bab lipat kain saya pula lagi master dari orang rumah..pengalaman kerja sebagai jurujual 20 tahun dulu..he he..

    BalasPadam
  22. satu jer kerja rumah yang paling disukai memasak...hanya memasak dihujung minggu sahaja hehehhe..

    BalasPadam
  23. sy blum kawin lah encik zul!! skolah lg ni :D

    BalasPadam
  24. @adele

    Ermmm..ye ke..?
    semoga bertemu jodoh lelaki
    yang beriman...

    BalasPadam
  25. Lelaki tak suka mengadu..walaupun merasa terdera menguruskan rumahtangga....memendam rasa..tu yang selalu "makan luar" bila hal2 rumahtangga tidak diurus dengan baik...

    BalasPadam
  26. @abadi romeo

    Aduhai..bahaya nih..
    tambah je bang..
    kuota ada lagi 3
    apa..?

    BalasPadam
  27. terima kasih...ameeen.... :)

    BalasPadam
  28. aku kadang kadang tolong isteri juga...

    BalasPadam
  29. Salam zulkbo.

    Zaman sekarang ni suami isteri kena bekerja. Kos sara hidup makin meningkat. lebih2 lagi yg tinggal dikota besar. Jadi bila dah sama2 bekerja tu knalah faham. Kalau isteri tu basuh kain ( walaupun hakikatnya washing machine yg lakukan ) tlg ler sidaikan di ampaian sebabnya bila sdah kering baju tu isteri yg melipat. Yg memasak tu si isteri, apa salah nya yg membasuh pinggan mangkuk periuk belanga tu si suami.
    Sebenarnya nk suami ni turun padang sama2 senang jer. Jangan paksa atau suruh ( org lelaki ni pantang dipaksa / disuruh ) tapi PELAWA si suami ni dengan sopan. Bila sdah pelawa tu, buat ler sama2. Jgn dibiar si suami basuh pinggan kesorangan di dapur, yg si isteri nonton TV layan citer korea di ruang tamu. alasan dan dalil nya. si isteri tadi sdah penat memasak, jadi si suami KENA basuh pinggan. Itu yg si suami serik nk menolong lagi.

    Renung2kan dan selamat beramal ... har33

    BalasPadam
  30. @wachak

    Terima kasih Saudara
    komen yang anda yang bernas..penambahan
    buat si isteri juga..agar
    jangan terlupa pulak..?
    Tolong-tolong juga ye..?

    BalasPadam
  31. Tips jadi bapa dan suami mithali nie...

    BalasPadam
  32. hehehe...kalo tak sibuk...mnoh jugok nolong2 mana yg patut...

    BalasPadam
  33. Molek la lelaki tolong menolong.Kala bab ngemas rasenye banyok koi.Tapi bab melipat baju ter jarang2 je.

    BalasPadam
  34. setuju benar..
    sop selalu buat kerja rumah...
    tp pompuan jgn plak ambil kesempatan

    BalasPadam
  35. salam Zul..

    Entry yang bagus & sering diperkatakan dewasa ini krn kerjaya isteri yang kdg2 lebih sibuk & gajinya lebih tinggi dari suami.
    Segalanya juga berbalik pada asas berumahtangga iaitu tanggungjawab masing2..sibuk & gaji lebih besar bukan alasan utk isteri lepas tangan & bergantung juga pada toleransi seorg suami utk membantu krn apa yg terjadi apabila suami membantu, kerja tersebut terus beralih menjadi kerja suami pula..inilah yg ramai antara para suami cuba elakkan.

    BalasPadam
  36. @Antara komen yang saya dapat di laman forum..

    Ini bukan masalah perlu atau tak perlu. Kita lihat contoh kita yang agung:

    Quote:
    “Apa yang Nabi SAW kerjakan di rumahnya? Aisyah menjawab: “Baginda adalah manusia seperti manusia biasa di mana Baginda sendiri membersihkan (mencuci) pakaiannya, memerah susu kambing dan membuat kerja-kerja (yang lain) untuk dirinya sendiri.” (Hadis riwayat Ahmad)


    Quote:
    Al-Aswat bin Yazid katanya yang maksudnya, “Aku bertanya kepada Aisyah: “Apa yang Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam kerjakan di rumah? Aisyah menjawab: “Baginda sentiasa melayani isterinya yakni membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah. Maka apabila masuk waktu sembahyang Bagindapun keluar untuk sembahyang (ke masjid).(Hadis riwayat Al-Bukhari)


    Apa hasil menolong isteri?

    Quote:
    "Sebaik-baik kamu ialah orang yang paling baik dengan isterinya. Aku adalah orang yang paling baik dengan isteriku."

    BalasPadam
  37. kena sama2 membantu.. nanti kalau isteri mengandung.. anak2 yang lain kena bagi makan juga... huhu.. so kena prepare..

    BalasPadam
  38. ayah saya mmg rajin buat kerja2 rumah ni.. its a godd thins act. even selalu kena bebel2..hehe..

    sebab dia mengajar kita..dah besar2 ni, pandai la jaga kebersihan sendiri :D

    Pendapat anda?
    Souvenir dari melaka

    BalasPadam
  39. Aslmkm Zul.
    Bagi pasangan berkerjaya & berpandangan terbuka, memang ramai yang saling bantu membantu dalam segala urusan.
    Islam juga meletakkan status isteri di tahap amat tinggi di mana suami patut menyediakan & melakukan segala terbaik yang terdaya; isteri mesti dibelai manja!
    Jadi tak ada salahnya lelaki melakukan kerja2 rumah.

    BalasPadam
  40. bagus la entri ni bro koi.tapi kadang2 ayah mel la yang masak n basuh baju.sebab kadang2 mak busy juga.by the way mmg kita lelaki kena keluar dari kepongpong jadi mr.mama..hehe

    BalasPadam
  41. SALAM,
    SETUJU SANGAT DENGAN KANDUNGAN N3 INI. KITA JUGA KENA KE DAPUR. TAK TAHU KITA BELAJAR, TAK BIASA, KITA BIASAKAN. BILA KE DAPUR, TAK BERKURANGAN KEDUDUKAN KITA SEBAGAI KETUA KELUARGA.

    BalasPadam
  42. setuju ngan Hasrol Nizam-bapa sy sangat tip top bt keje rmh termsk memasak (abah da pencen)..mak pon selalu outstation..mmg susah nak cari husband mcm bapa sy :D

    BalasPadam
  43. salam
    saya dah lama buat kerja2 rumah
    sejak mula2 kawin hinggalah dekat nak dapat menantu ni
    tak kisah apa pun sebab kita tolong isteri sendiri, bukan orang lain
    kalau isteri tak penat, kita juga yang untung, kan? - hehehe

    BalasPadam
  44. salam..
    ada yang membantu rasanya kerjarumah tidak terbeban hanya kepada isteri sahaja..

    indahnya keharmonian rumahtangga andai semua insan dlm dunia melakukannya sebegitu :)

    BalasPadam
  45. masa hamil memanglah org llki rajin membantu..klu tak hamil dok membantu terllu kerap sangat huhu..

    BalasPadam

PERKONGSIAN MENARIK LAMAN BLOG LAIN JANGAN LUPA BACA