Kerana Malu Itu Perisai Orang Beriman | Kalau Berpacaran






السلام عليكم
 Salam Jumaat Al-Mubarak, mari sesama kita dengar lagu otai Suhaimi Mior Hassan ini.Lagunya santai, tetapi memang menarik buat renungan pasangan yang bercinta.Bila dengar sahaja lagu ini, terus saya teringat zaman ketika saya bercinta dahulu.




Penyanyi: Suhaimi Mior Hassan
Tajuk Lirik Lagu: Kalau Berpacaran 
(Feat. Ana Raffali & Altimet)

Kalau berpacaran memang banyak pantang larang
Menjaga susila ibu bapa adik abang
Apabila berdua carilah tempat yang terang
Agar tidak pula mencoba aksi terlarang

Chorus
Boleh pandang-pandang jangan pegang-pegang
Duduk renggang-renggang bertambah sayang
Biar malu-malu biar segan-segan
Kerna malu itu perisai orang beriman

Kalau berpacaran jangan tunggu lama-lama
Kalau dah berkenan jumpalah ayah dan mama
Hantarkan rombongan meminang dengan segera
Kalau terlambat kekasihmu disambar buaya

Ulang Chorus

Yeah kita sambung cerita
Kalau kamu berdua aku yang ketiga
Aku penambah perasa
Akulah pendarab nafsu serakah
Hai teruna bikin perangai selamba
Hati si dara kata tak apa
Berani buat terima padah
Kalau tak sedia ucap syahadah

Ulang Chorus

Boleh pandang-pandang (boleh pandang-pandang)
Jangan pegang-pegang (boleh pegang-pegang)
Duduk renggang-renggang (duduk rapat-rapat)
Bertambah sayang (nanti confirm dapat)
Biar malu-malu (jangan malu-malu)
Biar segan-segan (jangan segan-segan)
Kerna malu itu perisai orang beriman (hahahaha)

Malu mempunyai pengertian yang besar dalam islam. Sifat malu adalah sebahagian daripada iman. Mereka yang telah hilang sifat malu adalah orang yang tipis imannya. Ini kerana malu dan iman berjalan beriringan. Jika salah satu ditinggalkan, maka kedua-duanya akan hilang.

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW ada bersabda bermaksud: "Iman itu ada lebih 60 cabang. Dan sifat malu adalah sebahagian daripada cabang iman".

Mereka yang benar-benar beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan hari kiamat adalah mereka yang mempunyai sifat malu yang teramat sangat setiap kali ingin membuat dosa,biarpun ia bukanlah sesuatu yang disengajakan.

Rasulullah SAW mengajar umat Islam mengenai  pentingnya seseorang agar menghiasi dirinya dengan sifat malu dan betapa malunya seorang yang bergelar muslim tetapi tidak mempunyai sifat malu sebagai hamba kepada Allah SWT.Wallahualam.



Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Jumaat, Disember 03, 2010

64 Komen:

  1. Salam Jumaat,

    Biar malu,malu he3..jangan pegang-pegang!

    BalasPadam
  2. duduk regang regang! hehehe :)

    BalasPadam
  3. Salam...
    Lama dulu, Saya ada dengar seorang ustazah kata perempuan ada 9 sifat malu yg utama dan akan hilang satu persatu iaitu ketika datangnya haid, ketika baru berkahwin dan seterusnya bersalin. Dan hanya tinggal 6.jika tidak memelihara malu yg tinggal itu, manusia itu akan hilang sifat2 malu yg dimilikinya.
    Maaf kalau tersilap...

    BalasPadam
  4. Salam...

    Goner gayanye kalau org tu xdok lgsung rase malu yek? MAru... :D

    BalasPadam
  5. salam Jumaat

    Sentiasa menanam perasaan malu dalam diri
    huhuhu

    BalasPadam
  6. salam,
    hahaha... suke sgt dgr lagu ni... best3x..

    BalasPadam
  7. Salam, Saya suka dengan lagu kalau berpacaran.. Memang mendalam maksudnya tentang anak2 muda

    http://profhariz.com

    BalasPadam
  8. Malu..besar pengertian nye nih..lebih2 lagi malu pada allah swt..

    BalasPadam
  9. Lain macam saja lagu ni..

    BalasPadam
  10. semoga bait2 yg dilontarkan sdkit sbyk akan mmberikan kesedaran pd kita..

    jgn jadikan ia sbg bahan lawak tapi jadikan dia sbg peringatan..

    BalasPadam
  11. sy mmg pemalu orgnya.... hehehhe

    BalasPadam
  12. Salam zul kawan mmg kenan dgn lagu nie lagu org muda, jiwa pun jadi muda juga. Moralnya malu tu bagus.

    BalasPadam
  13. suka dengan lagu nih. memang banyak pengajaran berguna. malu itu perlu ada dalam diri setiap individu tak kira lelaki mahupun perempuan.

    Latest Entri :
    Senyum Itu Sedekah
    Bila Si Dia Bertanya

    BalasPadam
  14. salam,
    suami mas suka lagu nie. Nasihat yang boleh masuk dengan jiwa remaja sekarang nie...

    BalasPadam
  15. as salam ziarah abg zul..letak la video clipnya sekali..baru layanzzz...hehehhe

    BalasPadam
  16. bagus nie...menginsafkan diri...

    BalasPadam
  17. boleh pandang2, jgn pegang2 ke zul? he3...

    BalasPadam
  18. @piewahid

    Tengok pun kalau boeh jangan,
    terus nikah je..he he

    BalasPadam
  19. @sahromnasrudin

    Ada disertakan sekali Shah..
    mungkin anda terlepas pandang..

    BalasPadam
  20. @suri

    Terbaikk...komen yang
    membina..saya suka.

    BalasPadam
  21. @iza

    Wallahualam..
    ada kemungkinan kerana
    wanita dalam keadaan "kotor"
    mudah di dekati syaitan,
    jadi berhati-hatilah..

    BalasPadam
  22. @Ieda Al-Habsyi

    Tahu tak pe..
    dah dekat nanti bau wangi la
    you ni..macam-macam pujian la
    pulak syaitan tolong bisik..
    wallahualam..

    BalasPadam
  23. @Cik SHiNJU

    Ande...
    orang gila..
    kalau gila betul
    di maafkan..takut
    jenis buat GILA je..

    BalasPadam
  24. mmg best pun lagu ni santai jer....

    BalasPadam
  25. salam,
    malu.. satu sifat yang semakin terhakis..
    semoga kita sentiasa memeliharanya..

    BalasPadam
  26. salam bro zul
    insap jap angah

    BalasPadam
  27. Malu ni ada banyak sebab....malu biar la bertempat. Tapi kalau malu tak bertempat tu, memang tak guna juga kan

    BalasPadam
  28. @Khairy

    Betul tu Khairy
    kenalah ada malu
    juga sifat kita sebagai
    seorang muslim..

    BalasPadam
  29. salam..
    lagu itu ada unsur2 teguran kepada kita khususnya remaja zaman sekarang.. :)

    BalasPadam
  30. kalu dah berkepit memang banyak yang tak hengattt

    BalasPadam
  31. Assalamualaikum sdra..

    Moga sdra sihat hendaknya..

    MALU adalah sifat terpuji kerana sesiapa yang memilikinya akan terlepas daripada segala kejahatan disebabkan sifat malu menghalang seseorang melakukan kesalahan serta kemungkaran.

    BalasPadam
  32. salam
    wah klasiknya papan tanda tu :D

    BalasPadam
  33. la..rupanya kat opis video tue kne block..tgk kat uma baru nampak huhuhuhuh..tenkiu abg zul

    BalasPadam
  34. kan bagus..dalam berhibur ada pesanan...malulah org pandang2...:)

    BalasPadam
  35. malu kerana Allah =)

    harap abg zul &kelurga sihat dan dilindungi Allah sentiasa

    BalasPadam
  36. salam zulk..malu tu kan separuh daripada iman...tak tergamaklah kalu nak melakukan perkara2 yg dilarang oleh ugama..

    BalasPadam
  37. @etomyam

    Mahal papan tanda ni
    boleh masuk muzium islam
    sebagai tanda peringatan
    yang lain..di Indonesia
    tu rasanya..

    BalasPadam
  38. @Chit Ana

    Sihat..alhamdulillah
    terima kasih..moga anda
    berlebihlah ye..?

    BalasPadam
  39. salam akhi..
    kite pun suka sangat lagu ni
    :)

    BalasPadam
  40. @Abd Razak

    Alhamdulillah..
    penambahan yang berguna
    buat saya dan pembaca semua..
    jazakallah..

    BalasPadam
  41. sampai ke tua ni malu ...
    @ ade kata low - profile ?

    lagu ni pun sedap...
    harap jadi pengajaran terutama para remaja @ even orang2 dewasa @ tua sekali pun !!!

    BalasPadam
  42. Aslmkm Zul.
    Kak G pun layan juga lagu ni sesekali berkemandang di radio semasa driving.
    Moralnya, seorang Muslim mesti jaga kehormatan & harga diri. Itu tuntutan agama.
    Semoga sampai mesejnya! Amin.

    BalasPadam
  43. setuju sgt kalo perasaan malu tu tebal dlm dri pasangan itu perkara3 yg x elok mmg x kan terjadi =)

    BalasPadam
  44. @sonata anak kancil

    Alhamdulillah..
    semoga terus terpelihara
    sifat yang mulia,galakan
    dalam islam itu..amin

    BalasPadam
  45. @DDrfauziah

    Kak G pun layan juga ye?
    apa salahnya Suhaimi Meor
    Hassan penyanyi era 80an
    yang buat come back..

    BalasPadam
  46. @MiSs TOrA

    Anak dara kena banyak sifat
    malu dari sifat rela tau??

    BalasPadam
  47. @mengenaldiri

    Alhamdulillah..
    dah suka..jom amalkan
    jangan pegang-pegang tau?
    pandang-pandang sudah..huhu

    BalasPadam
  48. Salam,

    Suka dengan lagu ni dan juga suara Sohaimi tu...dah lama sangat tak dengar lagu dia, tetiba je muncul...best!

    harap2nya, kita bukan sahaja tahu nyanyi tapi tahu juga hayati tiap patah liriknya yang sangat bermakna itu

    Kontes Cerita Paling Lawak Sedunia

    BalasPadam
  49. aku memang suka suara SMH tu..memang best...dulu masa kat sekolah..aku syok sama satu buadak kristian..lagu Epilog cinta dari Bromleylah lagu tema aku...sampai aku tukar nama budak tu jadi kathy..huhu..sekarang budak tu dah masuk islam dan ada di sabah..(jumpa di FB)..huhu

    BalasPadam
  50. @ASSOYFINGER67

    Wahh..hebat bro..
    alhamdulillah biarpun cinta
    tak kesampaian,setidaknya beliau sudah menjadi seorang islam ..

    BalasPadam
  51. Salam Zulkbo

    Betui. Malu tu kena ade. Tapi takkan suruh beli beraih kat kedei pun malu juga. Dah kira melampa tu.
    SMH ni kawan minat juga sebenornya lagu die satu permintaan satu ketika, episod cinta dari bromley,misteri cinta memang kala dengor aii terkedu juge dibuatnye.

    mountain climber

    BalasPadam
  52. Pandang-pandang jek tauuu...
    dah kawen baru leh pegang-pegang . ahaks

    BalasPadam
  53. peringatan buat diriku nih... ingat2...

    BalasPadam
  54. salam

    Hana suka sgt lagu ni..siap download hari2 dgr..buat pedoman :)

    BalasPadam
  55. SALAM,
    PERNAH DENGAR SEKALI LAGU INI. SENIKATANYA BAIK. HARAP ANAK2 MUDA KITA MENGHAYATI SENIKATI LAGU INI

    BalasPadam
  56. @Anonymous
    Ermmm..heran juga kan..
    harap tidak la malu sampai nak
    membeli beras pula..

    BalasPadam
  57. @LiNda

    Mesti..nikah dulu,
    dah cukup syarat
    pinang cepat..jangan
    tunggu lama-lama,
    selainnya..berpuasalah!

    BalasPadam
  58. @luahfikiran

    Begitulah harapannya Datuk,
    semoga sampai ke golongan
    muda kita..

    BalasPadam
  59. kuatkan hati dan iman ini Tuhanku..

    BalasPadam
  60. Salam...

    sesetengah tu....waktu buat maksiatpun, nyanyi lagu tu...

    BalasPadam

PERKONGSIAN MENARIK LAMAN BLOG LAIN JANGAN LUPA BACA