Faktor Penyebab Isteri Curang-18SX




Kebelakangan ini banyak sangat kita terbaca dalam berita perihal kecurangan yang bergelar isteri pada suami mereka sehingga sampai tahap di tangkap berzina.Agak memalukan bila ada yang di tangkap oleh suami mereka sendiri sedang berzina. Terpanggil di sini saya nak sampaikan pandangan peribadi saya berhubung isu panas ni berdasarkan apa yang saya dengar dari rakan-rakan.

1.SUAMI LAYAN
Faktor ini lebih kepada layanan suami terhadap insan bergelar isteri . Banyak suami yang melayan secara kurang baik terhadap isteri mereka .Selalunya perkara ini terjadi setelah sekian lama berkahwin,akan timbullah sengketa sesama sendiri yang kadang-kala sampai tahap memukul isteri.Ini menyebabkan si isteri mula mencari seseorang untuk di luahkan perasaan. Atas alasan tersendiri si isteri mula jatuh cinta dengan lelaki lain yang kadang-kala berakhir dengan curang pada suami masing-masing.

2.LAYAN SUAMI
Faktor ini nampak terbalik..tapi itulah hakikatnya ada setengah isteri yang dalam rumahtangga mereka melayan suami secara tidak baik, menengking suami di khalayak ramai.Suami sebegini lebih kepada yang saya kategorikan sebagai suami "dayus"(maaf la yek..).Suami seolah bodoh dan mendengar sahaja kata si isteri.Suami sebegini si isteri selalu mengambil kesempatan yang akhirnya sampai peringkat menduakan suami.Si isteri 'besar kepala" dan rasa bebas melakukan apa sahaja tanpa takut tindakan suami terhadap mereka.

3.JANTAN LAYAN
Bagi isteri yang bekerja mudah kena faktor ini.Contohnya tempat kerja ada pemuda mahupun suami orang yang berkenan pada si isteri orang tadi, akan sedaya upaya cuba memikat isteri orang tersebut.Isteri orang ini di mata lelaki itu ibarat "Ikan Emas" berlainan dengan isteri sendiri yang di pandang seperti "ikan masin" jer he he..Gaya cakap,lenggang lenggok isteri orang selalunya mudah menggoda si jantan-jantan hidung belang.Alasan mereka nak 'test" bini orang ni sahaja...faktor mengandung luar nikah tolak tepi kerana si isteri masih bersuami(nauzubillah).Pada mereka ada orang yang akan bertanggung-jawab(si suami) tanpa mereka sedari.Jadi bergantunglah pada si isteri untuk menahan godaan melampau sebegini.Kes ini paling banyak saya dengar.Rasa sedih apabila setengah suami langsung tidak tahu anak yang mereka sayangi adalah hasil zina si isteri dengan lelaki lain.

4.LAYAN JANTAN
Ini yang paling saya tak berkenan..banyak si isteri di luar sana yang suka la pulak melayan usikan,godaan jantan-jantan hidung belang yang setengahnya "jantan kelaparan".Saya ambil contoh kes baru-baru ini di mana seorang isteri yang bekerja kilang sanggup meninggalkan suami dan anak-anak mengikut lelaki Bangla.Lelaki Bangla ,merupakan "jantan kelaparan" yang paling manis mulut mereka dalam menggoda isteri orang.Kena pula muka hensem sedikit ,cair si isteri orang tadi. Mereka ini tidak memilih rupa isteri orang ,asalkan dapat "merasa"sudah cukup.Atas faktor tertentu yang ada pada Mat Bangla ini, si isteri boleh jatuh cinta sehingga sanggup buang suami dan anak-anak.

Di sini faktor nafsu wanita yang 9, mengatasi akal yang 1 juga menjadi penyebab.Sesetengah mereka mendahulukan nafsu mereka dalam menyelesaikan sesuatu masaalah (BERHATI-HATI WANITA) Terdapat banyak kes wanita yang berzina merayu dan menyesal serta ingin pulang semula ke pangkuan suami.Jadi anda fikir-fikirkanlah masih adakah suami yang sanggup memaafkan isteri sebegini?Nasi sudah menjadi bubur,ego lelaki terlalu tinggi..lagi pun suami di anggap dayus jika menerima semula isteri sebegini melainkan di cerai dahulu.

Buat anda semua yang telah berumahtangga cuba sedaya upaya menjaga rumahtangga masing-masing.Jika ada permasaalahan atau gangguan luar cuba atasi dengan berbincang.Bagi isteri mahupun suami..sesekali periksalah handphone pasangan anda,perlu ada curiga juga.Kita tidak mahu bila nasi dah jadi bubur..semuanya berakhir dalam keadaan malu.Selagi boleh ada penyelesaian mari kita atasi secara baik.Minta bantuan kaunselor atau minta pandangan orang yang lebih berpengalaman. Wallahualam.





Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Jumaat, Jun 25, 2010

33 Komen:

  1. Nauzubillah...
    moga dijauhkan kita semua dan ahli keluarga dari terjebak dgn skandal mcm ni..

    BalasPadam
  2. mintak jauhla perkara2 mcm ni
    aminn~

    BalasPadam
  3. renung2kan dan selamat beramal...nape nak test bini org..pi la test Miss J ke??? huhuhuh

    BalasPadam
  4. Suami isteri ada tanggungjawab dan peranan tersendiri seterusnya bersandarlah pada keimanan tahu dosa pahala, kenal adab sopan serta ada batasannya dan had didalam pergaulan seharian perlu di jaga bersama.

    Semoga kita semua di jauhkan drp perkara sedemikian.

    BalasPadam
  5. 'Mid-life crysis'!


    Na'u zubillah.....
    Bab-bab kehilangan redha suami ni...paling saya takut! Takut dengan balasan di alam sana nanti....

    BalasPadam
  6. salam zul..
    nauzubillah..doakan agar keluarga kita semua dijauhkan dgn perkara2 begini..
    takut makcik membacanya..
    apapun kita semua mesti tahu peranan suami/isteri n takutkanlah akan Allah n hari pembalasanNYA.
    iman mesti kuat n tahulah akan batas2 pergaulan walau dimana sekali pun..

    BalasPadam
  7. fuh..takut baca...
    harap dijauhkan menda2 begini terjadi...

    BalasPadam
  8. kadang2 dunia ni terbalik

    BalasPadam
  9. Aslmkm Zul.
    Gejala ini dari dulu pun sudah berlaku (sp yg diceritakan dlm film2 tu). Rasanya pasti akan terus berlaku hingga ke akhir dunia!
    Punca utama ialah tiada iman atau iman yg goyah! Sebab itu, amat ditekankan supaya mencari calon pasangan yg mempunyai ciri 'keturunan baik2 & beriman.'
    Semoga anak cucu keturunan kita terpelihara, amin.

    BalasPadam
  10. salam zul..
    Aku pun fikir benda yang sama..cuma dlm blog aku hanya entry tempiasnya saja..sama2 beringat.

    BalasPadam
  11. inilah ancaman akhir zaman. kalau agama diletak ketepi maka inilah jadinya. saya pernH jumpa suami org yg asyik buat maksiat dgn pekerja kilnag dri indonesia. Bini dia pulak buat hal yg sama dgn jantan lain. last seklai anak ppuan dia yg form 4 masuk youtube lakukan hubungan seks dgn 4 org lelaki. Kira satu keluarga habis rosak.

    BalasPadam
  12. nauzubillah

    tanak cakap banyak nak jaga rumah sendiri je

    BalasPadam
  13. wah! info yg menarik.. hehe

    BalasPadam
  14. hrp2 tk jd kt kite...huhu..

    BalasPadam
  15. sudah tentu paling ketara ialah kurangnya didikan agama en en?



    :)

    BalasPadam
  16. Salam..

    Di dalam diri kita nie ade malaikat dan syaitan ... sekiranya kita terikut dengan bisikan syaitan maka hancurlah kita begitu juga sebaliknya...

    BalasPadam
  17. menarik ni bro...semua nya melibatkan kes 'layan' hehe...

    BalasPadam
  18. Nauzubillah..mtk2 djauhkan pkare mcm neh blaku kpade kite semua...ssguhnye iman penentu segalanye..moge iman kite mmpu utk melawan segala godaan syaitan....

    BalasPadam
  19. ada juga yang suami dah cukup baik.. sempurna semuanya tapi isteri masih tak puas hati.. jauhkan diri dari godaan syaitan..

    BalasPadam
  20. Disinilah pentingnya agama yang menjadi penghalang kepada segala perkara mungkar ..jika kita mempunyai iman yang kuat perkara -perkara yang di sebut oleh zulkbo ni insyallah dapat dihindarkan...islam dah gariskan apa yang boleh dan apa yang tak boleh dalam pergaulan dengan bukan muhrim.....semoga kita semua tergolong dalam kalangan orang-orang yang beriman.Amin

    BalasPadam
  21. moralnya, jagalah isteri anda sebaik2nya...

    BalasPadam
  22. Mmmg byk berlaku isteri curang,malah ada kawan saya sendiri pun sedang dilamun cinta dengan lelaki bujang...susah nak nasihat bila cinta sudah terpaut.Suami begitu baik dan taat beragama,mungkin si suami ada masalah2 tertentu wallahualam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa pun masalah suami,,isteri tetap berdosa besar kalo curang,,ikut hukum dalam al quran dah kena rejam smpai mati kalo da berzina.,kene humban dalam neraka atau tak itu kuasa allah.

      Padam
  23. begitulah iblis & nafsu.
    dah ada yg halal, yg haram juga nampak 'sedap'.
    sudahnya bila yg sendiri (halal) kena rempat, tau pulak melolong keliling kampung!

    BalasPadam
  24. ermmm..nauzubillah..mintak jauh dari sume benda ni..amin.....

    BalasPadam
  25. salam,

    kalau kasih sayang tu kuat sebarang godaan pun tak berkesan..

    BalasPadam
  26. salam
    begini bukan jatuh cinta
    semua kerana ikut nafsu
    lupa firman lupa sabda
    iman taqwa semakin lesu

    catatan baru saya: Kisah Rumah Tangga

    BalasPadam
  27. Sesungguhnya harta dan wanita itu perhiasan dunia... kena dengan cara menjaganya maka berseri lah ia... jika tidak pudarlah hiasan yang ada... Doakan rumahtangga aku bahagia bro... PEACE...

    BalasPadam
  28. Ini atas dunia punya cerita..akhirat kelak tau lah baik suami atau isteri yang curang murang ni..

    BalasPadam
  29. macam da tak de otang lain..ngan bangla pun sanggup tinggalkan family

    New Entry Pawaka19 Dot Com

    "Mak Aii! Tawaran Burger Singa Sempena Piala Dunia"

    BalasPadam
  30. salam..
    ish.. mintak dijauhkan sangat dari perkara2 macamnii.. apa yang penting walau camne pun kecurangan adalah perkara yang tak patut terjadi.. kalau dah tak suka cakap terus terang..

    BalasPadam
  31. nauzubillah...semoga dijauhkan..paling penting..ingat kat Allah yang sentiasa melihat apa yg kita buat..lagi satu..kejujuran sangat penting dalam kehidupan...

    BalasPadam

PERKONGSIAN MENARIK LAMAN BLOG LAIN JANGAN LUPA BACA

Carian Blog