Benarkah Neil Armstrong Seorang Islam?

Terkini, Neil Armstrong seorang angkasawan Amerika Syarikat yang merupakan seorang manusia yang pertama menjejakkan kaki di permukaan bulan dilaporkan telah meninggal dunia akibat satu komplikasi selepas pembedahan jantung.

Agensi berita AFP melaporkan, doktor menemui sekatan di saluran darah Armstrong, 82 tahun, yang menjalani pembedahan jantung pada awal bulan Ogos ini. Bagaimanapun beliau menghadapi kompilasi selepas pembedahan tersebut dan meninggal dunia.
 

Keluarga  Neil Armstrong dilaporkan berkata, mereka sedih dengan pemergian perintis angkasa lepas itu yang sering memencilkan diri daripada perhatian media. Pada 20 Julai 1969, Neil Armstrong dan seorang lagi angkasawan dalam pesawat Apollo 11, Edwin "Buzz" Aldrin mendarat di permukaan bulan.

Persoalan saya adalah, benarkah khabar angin sebelum ini yang mengatakan Neil Armstrong telah memeluk agama islam berdasarkan beberapa kisah dan teori yang saya temui di dalam laman web? Antara kisah dan teori tersebut kononnya, sewaktu beliau berada di permukaan bulan,  beliau terdengar laungan azan di sana tanpa mengetahui  bunyi apakah itu.

Apabila beliau kembali ke bumi, sewaktu menghadiri satu forum di Mesir beliau terdengar laungan azan di sana mengingatkan beliau tentang azan di bulan tersebut, menjadikan beliau terbuka hati memeluk islam. Itu versi yang pertama, ada juga versi kedua tentang kisah beliau memeluk agama islam.


Sewaktu beliau berada di bulan beliau terlihat kesan rekahan mengelilingi bulan seolah seperti apa yang tercatat di dalam Al-Quran, tentang peristiwa Nabi Muhammad SAW membelah bulan menjadi dua. Ini adalah versi yang kedua, bagaimana pun carian saya gagal menemui kebenaran kisah beliau memeluk agama islam.

Tetapi saya ada terjumpa dua artikel dari laman web ini seolah menafikan yang Neil Armstrong telah memeluk islam berdasarkan penafian beliau sendiri yang turut disertakan bersama. Anda boleh ke link yang saya tinggalkan di bawah, semoga tiada kekeliruan berkenaan dengan isu ini, antara ayat yang menarik;

If the story of such a famous person becoming Muslim was really true, you would see him calling people to Islam and you would see the scholars and daa’iyahs and the Islamic media meeting him and talking to him, none of which happened in this case. If you compare the story of Armstrong supposedly becoming Muslim with the story of Yusuf Islam (the former Cat Stevens, the famous British singer), you will see the difference between lies and truth, imagination and reality. Yusuf Islam is one of the most famous of those who have really converted to Islam, so you see his picture in the Islamic media and he has his schools in Britain, and he travels in the Muslim world and performs Hajj and ‘Umrah. What has Neil Armstrong done of such things, even though he is far more famous?
http://islamqa.com/en/ref/20880

FORMER ASTRONAUT NEIL ARMSTRONG, NOW IN PRIVATE BUSINESS, HAS BEEN THE SUBJECT OF PRESS REPORTS IN EGYPT, MALAYSIA AND INDONESIA (AND PERHAPS ELSEWHERE) ALLEGING HIS CONVERSION TO ISLAM DURING HIS LANDING ON THE MOON IN 1969. AS A RESULT OF SUCH REPORTS, ARMSTRONG HAS RECEIVED COMMUNICATIONS FROM INDIVIDUALS AND RELIGIOUS ORGANIZATIONS, AND A FEELER FROM AT LEAST ONE GOVERNMENT, ABOUT HIS POSSIBLE PARTICIPATION IN ISLAMIC ACTIVITIES.
http://wiki.answers.com/Q/Is_Neil_Armstrong_a_Muslim



Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Ahad, Ogos 26, 2012

18 Komen:

  1. salam...
    wallahua'lam..kalau islam, alhamdulillah.

    pernah tak terbaca mana-mana artikel sebenarnya tak pernah ada manusia yang sampai ke bulan pun termasuklah Neil Armstrong ni? sebab bulan kondisi bulan tu sendiri memang tak sesuai untuk manusia dan jaraknya sememangnya sangat jauh dari bumi. kiranya mustahil sangat manusia untuk sampai ke sana.

    tujuan diadakan cerita ini adalah untuk menunjukkan kehebatan kuasa barat yang kononnya boleh smpai ke bulan..

    sekali lagi wallahua'lam...

    BalasPadam
    Balasan
    1. W_salam..
      persoalan dia sampai ke bulan
      tu pun saya tak jumpa bukti
      kukuh yang menidakkan beliau
      sampai ke sana, memang teringin
      juga menulis kisah tu :)

      Padam
  2. pernah baca jg ni...
    wallahu 'alam

    BalasPadam
  3. Ke dua-dua versi ini saya dengari juga. Hairan juga hanya sekali sahaja manusia jejak ke bulan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kos nya tersngt mahal..selagi kita xdpt cara utk mengangkut manusia ke angkasa..selagi itulah kita terbatas dari segi kos..huhu

      Padam
  4. emm betul ada gak dengar cerita yang tak de sapa g yang pernah sampai kebulan mereka hanya tgok bulan dari jauh macm angkawasan negara kita

    BalasPadam
  5. langit tu tinggi la...mcm hadis nabi naek langit ke7

    BalasPadam
  6. salam
    masih ada pertikaian manusia sampai ke bulan ni
    ada yang kata hanya satu pembohongan dari amerika je

    BalasPadam
  7. so...dia bukan seorang Islam ye...??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tidaklah koi mengatakan begitu..
      jika beliau benar islam..alhamdulillah
      mungkin beliau cuba merahsiakan..tetapi
      jika islam, kita nak lihat beliau di
      kebumikan secara jenazah orang islam..

      Padam
  8. Salam Zul, Drp khabr anginya gitulah namun setakat mana kesahihanya wallahua'lam... kalau benar islam, alhamdulillah.

    BalasPadam
  9. first time saya dengar..Hanya Allah yang Maha Mengetahui

    btw, dekat mengundi nanti makin banyak bulan kawasan saya..hehe

    BalasPadam
  10. kalau benar, bagus apa.

    BalasPadam
  11. pernah baca tapi tak tau kesahihannya

    BalasPadam
  12. memang dah lama dengar cerita tu cuma ceritanya seolah2 sahih.

    BalasPadam
  13. Hmmm....dengar2nya ada org pernah tanya dia sendiri ttg kebenaran dia masuk Islam....jawapan dia...Tak...dia tak pernah masuk islam....

    BalasPadam
  14. teringat kata2 nenek saya dulu. smpi mati dia tk pecaya org pegi kebulan huhu

    BalasPadam
  15. teringat kata2 nenek saya dulu. smpi mati dia tk pecaya org pegi kebulan huhu

    BalasPadam

PERKONGSIAN MENARIK LAMAN BLOG LAIN JANGAN LUPA BACA