Jerebu 2012 : Lagi Punca Orang Lain Kita Yang Tanggung

Seperti sudah menjadi tradisi, setiap tahun negara kita akan menerima jerebu yang berpunca kebanyakannya dari negara jiran kita Indonesia. Cuaca berjerebu menjadi semakin teruk di Semenanjung Malaysia ditambah dengan musim panas sekarang.

Adalah disyaki ekoran pembakaran terbuka untuk tujuan perladangan dan pertanian di utara dan tengah Sumatra. Juga turut dikesan ialah aktiviti pembakaran terbuka di kawasan di selatan, tengah dan pantai timur Semenanjung Malaysia.

 
Sumber: Department Of Enviroment Malaysia

Tiga kawasan di Selangor mencatatkan tahap kualiti udara tidak sihat pada pukul 11 pagi tadi. Jabatan Alam Sekitar menyenaraikan Kuala Selangor mencatat Indeks Pencemaran Udara tertinggi dengan bacaan 131, diikuti Pelabuhan Klang (130) dan Shah Alam (106). Bacaan 101 atau lebih merupakan tahap tidak sihat manakala bacaan antara 51 dan 100 dianggap sederhana.


Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Jumaat, Jun 15, 2012

14 Komen:

  1. Orang meniaga pendingin hawa
    juga yang buat duit sekarang nih..

    BalasPadam
  2. duduk dalam opis ni tak rasa....sekali keluar....adoiyai.....kuat bau asap.....teruknya jerebu

    BalasPadam
  3. takleh wat apa. hadap ajelah apa yang ada..

    BalasPadam
  4. kat Putrajaya ni teruk dah..dahla musim sukan kat sekolah

    BalasPadam
  5. Hari ini pergi solat Jumaat kelihatan pemandangan seperti berkabus. Yang membimbangkan apabila ada kalangan ahli keluarga mempunyai Asma.

    BalasPadam
  6. masalah ni lah saban tahun kita hadapai
    masih tiada jalan penyelesaiannya

    BalasPadam
  7. patutu la jerebu kat petaling jaya ni..huhuhuh

    BalasPadam
  8. salam
    memang susah bila selalu jerebu je
    mujur juga tak sampai ke pantai timur ni

    BalasPadam
  9. ooo inilah puncanya jerebu tu. saban tahun macam tu. bila nak adakan perbincangan sesama pemimpin utk selesaikan masalah ni agaknya.

    BalasPadam
  10. x bertimbang rasa..org lain yg sengsara..

    BalasPadam
  11. kak ngah16 Jun, 2012

    x ada kempen kesedaran hari2 duk bakar je yg kat M'sia ni.. yg kat indon tu x leh wat apalah.. mmg uneducation. esok2 ank cucu kita duduk pakai topeng mcm fru tu jelah hari2..

    BalasPadam
  12. sesak nafas. ada semput

    BalasPadam
  13. duk kltan ni ok ckit, x trasa sngat...tp npak gak la udara x elok, brkabus smacam jer

    BalasPadam
  14. sabar ajelah. doakan agar masalah ni tidak berpanjangan..

    BalasPadam

PERKONGSIAN MENARIK LAMAN BLOG LAIN JANGAN LUPA BACA