Argyle Pink Jubilee Berlian Cantik Yang Jarang Ditemui

Syarikat perlombongan gergasi Rio Tinto mendakwa mereka telah berjaya menemui 12.76 karat berlian merah jambu di Australia. Yang terbesar di kalangan batu-batuan yang jarang dan berharga yang pernah ditemui di negara yang kaya dengan sumber tersebut.

Berlian jenis yang jarang ditemui ini, dinamakan 'Argyle Pink Jubilee', dari batuan kasar yang besar sewaktu ditemui pada operasi berlian merah jambu Rio Tinto di Kimberley, Barat Australia dan ianya mengambil masa 10 hari untuk memotong dan menggilap berlian tersebut.


'Argyle Pink Jubilee' berwarna merah jambu muda adalah warna yang sama dengan 24-karat 'Williamson Pink' yang dihadiahkan kepada Ratu Elizabeth II sebagai hadiah perkahwinan yang kemudian dijadikan menjadi kerongsang oleh Cartier untuk pertabalan baginda.

Berlian 'Williamson Pink' telah ditemui di Tanzania pada tahun 1947 dan berada di kedudukan antara berlian merah jambu yang terbaik dan tercantik pernah wujud di dunia. Selalunya orang yang berkesempatan memakainya dianggap individu yang istimewa dan sangat bertuah.

Perlombongan Rio  Tinto menghasilkan lebih daripada 90 peratus berlian merah jambu di dunia daripada lombong Argyle. Berlian seperti ini biasanya pergi ke muzium, atau dihadiahkan untuk golongan bangsawan, atau berakhir di rumah lelongan berprestij seperti Christie.

Christie hanya melelong 18 berlian merah jambu yang digilap melebihi 10-karat dalam sejarah 244 tahunnya. Selalunya berlian yang telah dipotong dan digilap, ia akan digred oleh pakar antarabangsa dan dipamerkan di seluruh dunia sebelum dijual melalui 'jemputan khas' sahaja.


Sumber: FORBES



Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Rabu, Februari 22, 2012

17 Komen:

  1. memang lawo
    dapat tengok gambor je
    tengok live rasanya jauh sekali :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang kata "Diamond is FOREVER"
      he he..tengok je la pun okey :)

      Padam
  2. acik kayooo... :D

    ingat td nama nya angry bird... muahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ha ha..dekat dah tu
      namanya..trend terkini
      nama la tu..he he

      Padam
  3. Berlian ini belum di potong dan di gilap lagi. Kalau sudah buat semua proses terebut akan naik seri lagi. :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju..harganya nanti mahu cecah
      puluhan juta RM...begitu berharga

      Padam
  4. Assalam..
    Kalau terjumpa, tak tau nak bezakan samada berlian atau batu biasa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. W_salam..
      moralnya..kalau jumpa simpan
      dulu..jangan terus buang..he he

      Padam
  5. nampaknya nak tengok depan mata pun xde harapan, dipamerkan pd golongan bangsawan je. tengok gambar jelah

    BalasPadam
    Balasan
    1. He he..melalui jemputan khas je..
      dia ingat kita tak de duit la tu..
      hampehh :(

      Padam
  6. mampu tengok gambar je la nampaknya

    BalasPadam
  7. Mahalnyer...telan ayaq liur jer lah :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Erkkk..apa nak buat Bro..
      belum masanya lagi..telan
      dululah..he he

      Padam
  8. pehh, kacak. kacakkk. aku suka..

    BalasPadam
  9. mampu menjamu mata sahaja lah..

    BalasPadam
  10. wahhh... sgt cantik ... pink kaler ...:)

    BalasPadam

PERKONGSIAN MENARIK LAMAN BLOG LAIN JANGAN LUPA BACA