Ini Gambar Kerisauan Belia Di China : Bagaimana Di Sini?









NOTA : Itu antara gambaran kerisauan belia di China tentang kehidupan hari ini. Ada yang di antaranya yang mula risaukan tentang kos hidup yang semakin tinggi dan kesukaran untuk membahagiakan pasangan masing-masing seandainya berumahtangga nanti. Mampukah dari segi kewangan, dan kehidupan yang lebih materialistik berbanding zaman dahulu.  Ada pula di kalangan wanita sendiri sudah tidak mempercayai institusi berumahtangga. Agak-agak anda apa agaknya realiti muda-mudi kita di Malaysia terkini? Perlukah sehingga menjadi seperti belia di negara China?



Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Sabtu, Oktober 15, 2011

15 Komen:

  1. Di sini pun sudah ada yang berfikiran begitu, tapi alasan dan faktornya juga bermacam-macam...

    BalasPadam
  2. Generasi muda di Malaysia kini kebanyakannya lebih gemar bersuka ria & mementingkan hiburan semata daripada memikirkan bagaimana mencorak masa depan yang akan dilalui akan datang,contohnya ade sekeliling kita...fikir-fikanlah. Baru-baru ini sahaja akhbar ada menyiarkan generasi muda kita gemar berbelanja sakan menggunakan kad kredit tanpa beringat sehingga menyebabkan muflis. hmmm.....

    BalasPadam
  3. kahwin laarh.. rezki snetiasa ada.. yg dok kata xdak tu, xmencari... kita tgk org2 luar. datang malaysia. rajin bekerja. lama2 dapat membuka kedai di malaysia. org luar yg nampak malaysia bnyk sumber pendapatan. tp org malaysia? teritamanya org melayu yg beragam Islam? leka dgn hiburan. dari Af1 sampai Af 9... itu yg berjaya.... itu saja keja yg ada kat malaysia.. menyanyi2... huhu.. aser nk komen ag pnjg.. tp cukup la kot..

    nak taw nikmat dunia ? jom..=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/10/6-nikmat-dunia.html

    BalasPadam
  4. Kehidupan hari mmg susah segalanya :( nok buat macam mana semua kos naik :(

    BalasPadam
  5. dah jadi dah pun cik zul..tengoklah situasi kita skrg, kalau nak kawin mesti kena kumpul duit byk2 dulu..kalau tak ada duit tak boleh kawin..sedangkan Islam cakap kalau dah mampu, bernikahlah..erti mampu tu tak lah sampai perlu mencari kekayaan sebanyak mungkin..kerana dalam pernikahan pasti akan ada rezeki yg akn Allah kurniakan..insyallah

    BalasPadam
  6. rasanya belum seteruk ini kot malaysia. masih ok lg. jadi sblm jd mcm nie, kena bg kesedaran kat semua beliala...

    BalasPadam
  7. salam
    begitu la jadinya kalau hidup hanya berlandaskan akal fikiran
    kalau hidup berlandaskan agama, tak ada apa susahnya

    BalasPadam
  8. benda baik Allah akan permudahkan...insyaallah..:)

    BalasPadam
  9. Pasangan tidak berkahwin di tanah besrar China agak tinggi. Masalah disana setiap famili hanya dibenarkan ada anak seorang sahaja

    BalasPadam
  10. setiap rezeki telah ditentukan Allah x kira Islam atau bukan Islam
    berkahwinlah pasti ade rezeki utk kita nanti

    BalasPadam
  11. Assalam...
    Usaha dan ikhtiar tu penting untuk hidup sederhana kalaupun tak kaya. kaya atau miskin lain cerita kerana rezeki Allah yang tentukan...

    BalasPadam
  12. yang penting.. mesti berusaha sebaik mungkin... rezeki itu masih ada terbuka luas

    BalasPadam
  13. وعليكم السلام ورحة الله
    Terima kasih semua kerana
    sudi singgah dan mencoretkan
    komen anda di sini..amat saya
    hargai..jazakumullah khair..

    BalasPadam
  14. duit mmg memeningkan kepala.. :)

    BalasPadam

PERKONGSIAN MENARIK LAMAN BLOG LAIN JANGAN LUPA BACA