Testosteron Mampu Besarkan Saiz Zakar ? : 18 SX ( Lelaki Sahaja )





Sindrom kekurangan hormon testosteron juga dikenali sebagai andropause atau Padam (Partial Androgen Deficiency in Aging Male). Lelaki tidak akan mengalami masalah kehabisan hormon seperti kaum wanita atau menopaus. Apa yang berlaku ialah penurunan paras hormon testosterone dan ia boleh bermula seawal usia 35 tahun.

Kesan testosteron bermula ketika janin lagi di mana ia akan merangsang pembentukan organ seks lelaki. Hormon ini berterusan memainkan peranan penting ketika baligh dan dewasa dengan membentuk karakter lelaki dan mengekalkan keinginan seks.

Hipogonadisme lelaki adalah keadaan di mana badan tidak menghasilkan hormon seks testosteron yang mencukupi. Lelaki yang mengalami sindrom ini bukan saja merasakan kemerosotan kualiti hidup berpunca masalah seksual dan penurunan tahap kecergasan mental atau kemurungan. 

Malah kesan jangka panjangnya mereka juga akan mempunyai risiko tinggi menghadapi masalah seperti osteoporosis, penyakit kencing manis, penyakit jantung dan risiko diserang sindrom metabolik malah zakar yang semakin mengecil.

Zakar yang kecil akibat kekurangan hormon testosteron boleh di atasi dengan pengambilan tambahan hormon tersebut. Keadaan ini di kenali sebagai hipogonadisme. Bagaimana pun pengambilan hormon testosteron ini perlu dikawal oleh doktor kerana ia meninggalkan kesan sampingan tertentu.

Jika hormon testosterone dalam badan adalah normal dan hormon testosteron tambahan diberikan juga, pengecilan buah zakar juga mungkin berlaku. Ini boleh membawa kepada kemandulan. Jadi perlulah dengan nasihat doktor dahulu sebelum menggunakannya.
 
 
Namun di pasaran juga terdapat beberapa herba yang menghasilkan testosteron secara semulajadi yang dapat membantu memantapkan zakar dan keupayaan sex lelaki seperti herba TONGKAT ALI yang ternyata memberi kesan yang cukup hebat kepada lelaki, selain ianya terbukti tidak memberi kesan sampingan. Jadi buat lelaki semua bolehlah mencubanya, tetapi janganlah berlebihan ye? Selamat mencuba :)


Sumber : Majalah Rapi


Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Khamis, Julai 14, 2011

16 Komen:

  1. Assalam..
    Alamak, tersinggah la...
    Tak baca..tak baca...baca tajuk je....hehe...

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama14 Julai, 2011

    entry ni berbentuk ilmiah, good article

    BalasPadam
  3. bagus entri ini terutamanya bagi orang seusia saya. segan nak komen lebih2 .. hehe

    BalasPadam
  4. Salam zulkbo..

    Hahaha..ini entry info khas lelaki ni.. hehehe.. banyak dah ubat2 jual kat pasaran.. tp kene berhati2 sb ari tu chip dengar Dr. cakap la.. ade ubat tu dia membahaya.. elok nak besar.. kd kecut trus..hahaha

    p/s: chip masih kuat...Ooppss! hehehe

    BalasPadam
  5. Salam Zul, terus membaca dan cuba memahaminya :) Moralnya takut nak berbagai ngat :)

    BalasPadam
  6. ok doh dengan hok ade nih :)

    BalasPadam
  7. Tahan tijok weh.Haha...

    BalasPadam
  8. Salam sahabat,

    Good article.Thanks for the head up.
    Ada rancangan nak jadi pengedar jamu ke. Semangat terus sahabat :)

    Jazak Allah Khairan
    Umi

    BalasPadam
  9. SALAM,
    MEMADAI SETAKAT KOMEN INI ..... SEWAKTU DENGAN USIA !

    BalasPadam
  10. salam
    apa2 yang dibuat
    jangan berlebihan
    bersederhana je tau

    BalasPadam
  11. Adoiyai..

    terus klik dari komen kat blogs saya.

    tak baca tajuk.. huhu..

    BalasPadam
  12. salam..

    kalau pakai suntikan lagi senang..

    BalasPadam
  13. Hati-hati mengambil pil herba, jangan telan sembarangan je...

    BalasPadam
  14. teman just share... kalau nak tongkat Ali, leh laa check infonya kat sini... http://care4healthy-life.blogspot.com/2011/02/tongkat-ali-dengan-jeli-raja-ginseng.html

    BalasPadam
  15. info yg berguna..utk kekal lama sila email nizam2241@gmail.com

    BalasPadam