Telur Tiruan Dari China | Cara Membuat Bergambar





PEGAWAI penguatkuasa KPDNKK Pulau Pinang memeriksa telur ayam di Pasar Pulau Tikus hari ini berikutan pendedahan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) berhubung penjualan telur ayam tiruan di pasar itu semalam. Sebanyak 270 butir telur ayam dari tiga gerai di pasar berkenan disita dalam pemeriksaan itu. - Foto BERNAMA
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 
Salam semua, kecoh juga kebelakangan ini khabarnya telur ayam tiruan pun sudah ada di pasaran yang khabarnya buatan dari China. Orang China ni sebenarnya memang kreatif, apapun mampu di tirunya. Tapi  bila kena dengan barangan makanan ni, dah tentu merbahaya kerana pembuatannya menggunakan bahan-bahan kimia tertentu yang memungkinkan di hinggapi penyakit merbahaya di kemudian hari.



Kelihatan isi telurnya bila di pecahkan saling tak tumpah yang asli.Cuma puteh telur agak cair dan lebih berkilat dari yang asli.



Telur yang di rebus mudah pecah dan kurang anjal tidak seperti telur asli yang agak anjal isinya.



Antara bahan kimia yang di gunakan untuk menghasilkan telur tiruan ialah karbonat,resin,alum dan pelbagai lagi.



Telur kuning yang menggunakan kalsium klorida di buat menggunakan acuan khas.



Dituang dan di biarkan kering sedikit sebelum melalui proses seterusnya.


Direndam dalam cecair parafin wax untuk membentuk selaput luar telur kuning.



Proses membuat kulit telur tiruan juga menggunakan bahan kimia tertentu.



Walau bagaimana pun telur tiruan agak mudah pecah berbanding yang telur asli.



Ermmm..nampak saling tak ubah seperti telur goreng asli.



Ini cara mengenalpasti sebelum membeli: Telur tiruan kelihatan agak cerah dan licin berbanding telur ayam yang asli.

NOTA KAKI:Jadi langkah pencegahan segera perlu di lakukan sebelum ianya sudah merebak di pasaran dan kita sendiri sudah tidak mampu mengenalpasti yang mana satu betul yang mana satu tiruan.Khabarnya orang di China sana sendiri sudah tidak mampu lagi untuk mengenalpasti langsung telur palsu di pasaran dan sudah bertahun makan telur yang palsu ini. Fikir-fikirkanlah...Wassalam.






Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Khamis, April 07, 2011

49 Komen:

  1. Uiks kena belajor membuat ni..bukan apa takot2 baka ayam telor mengalami kepupusan..

    BalasPadam
  2. salam zulk..nampaknya sekarang ni kita sebagai pengguna kena berhati2 bila membeli apa2 barang pun.

    BalasPadam
  3. Cepatnya telor palsu China ni masuk ke Malaysia..


    Terima Award.Makasih sobat

    BalasPadam
  4. ish, sukar jugak nak bezakan. kena teliti. bila direbus dia agak rapuh ek.

    Latest Entri :
    Biasiswa Tak Cukup, Sedikit Sangat

    BalasPadam
  5. saya kalau balik rumah, mak rebus telur ayam yang ayah bela. itu confirm bukan tiruan.

    BalasPadam
  6. sy pernah tgok artikel ni cik Zul..cina ni mmg pandai..tp pandai yg disalahgunakan shingga boleh membawa kemudaratan kpd org lain..huhu

    BalasPadam
  7. pergh.. skali boleh plak ada telur tiruan..
    lepas nih ntah apa la.. ayam tiruan?! ;p

    BalasPadam
  8. huhuhu ade2 jer la zaman kang ni ye pak cik

    BalasPadam
  9. Dah ada kat Malaysia pula telur tiruan China ni. Bahaya ni, takut bahan yg digunakan membawa mudarat...

    BalasPadam
  10. macam2 la skrg ni...huhuhu...macam tak pcaya ada telur palsu...

    BalasPadam
  11. Tanpa Nama08 April, 2011

    telor 30 sen sebijik pon nk buat tiruan ke,apa kes la depa ni?

    BalasPadam
  12. manusia mahu mengambil alih tugas Tuhan. tugas Tuhan ialah mencipta makhluknya. membuat telur tu tugas Tuhan dan bukan tugas manusia..

    BalasPadam
  13. Agaknya nanti semua jadi tiruan sbb nak murah

    BalasPadam
  14. Tanpa Nama08 April, 2011

    nanti bayi dalam kandungan pun orang china boleh buat tiruan...bayi plastik

    BalasPadam
  15. B**i yg byk virus tu pun dorg makan,
    ape sgt la telo tiruan...
    Yg geramnye nape boleh smpai ke pasaran kita..
    Negara kita ni mcm xde sempadan..
    Semer benda boleh masuk!

    BalasPadam
  16. Tanpa Nama08 April, 2011

    Masalahnya adalah dimana pengawalan semasa pengimportan telur2 ini.. Satu persoalan yang amat besar.. Apakah prosedur import bahan berasas makanan masih belum cukup berkesan untuk memantau barangan makanan import..?? Mari kita sama2 renungkan..

    BalasPadam
  17. Tanpa Nama08 April, 2011

    nanti kite wat otak tiruan org cine 2,ligat sngt otak asli ye nk musnahkan org... geramnye..eee

    BalasPadam
  18. Tanpa Nama08 April, 2011

    @Anonymous

    agaknye bkn sbb harge kot,sb telor asli cpat sngt expire...
    tapi jahat punye manusia la,salahgunekn otak yg Tuhan bagi...

    BalasPadam
  19. Tanpa Nama08 April, 2011

    caya ke tak caya ker benda dah ada bukti mcm mana la anak kita pada masa hadapan makanan haram n halal dah bercampur....

    BalasPadam
  20. Hello bro,
    kena hati-hati beli telur lepas ni

    BalasPadam
  21. Tanpa Nama08 April, 2011

    china ni pikir nk untung je..dulu kes baby mati sbb mnum susu tpung buatan china yg ade bhan kimia brlebihan,,skng telur plak,, ksimpulannya kita kna lbih berhati2 dlm membuat plihan

    BalasPadam
  22. Tanpa Nama08 April, 2011

    skrg baru tahu ...telur dulu baru ayam

    BalasPadam
  23. apr effect pd kesihatan... klu makan leh bawak dead tak, bagus idea bussniess nie, kos bela ayam dapat dikurangkan ni, huhu

    BalasPadam
  24. Tanpa Nama09 April, 2011

    lps nie kn selidik betol2 sume yg masuk dr luar..terutama dr china...dah byak kes ttg barang2 dr cina nie...

    BalasPadam
  25. Tanpa Nama09 April, 2011

    mengapa pihak "kastam" masih membenarkan barangan China mengimport telur ke Malaysia. Adakah telur di Malaysia tidak mencukupi? Mari kita bincangkan isu berkaitan barangan buatan China. Sudah banyak barang buatan China yang dibawa masuk ke Malaysia. Mana perginya barangan buatan Malaysia??????

    BalasPadam
  26. Tanpa Nama09 April, 2011

    org cina ni mmg babi anjing barua laknat bodoh nk mampos butoh cibai anak haram.. bodoh pnye cina babi..

    BalasPadam
  27. Tanpa Nama09 April, 2011

    lo malingsial. kini kami sudah dpt nelayan mu. tentera goblok kamu takut untuk menyekat penculikan nelayan mu.. dasar goblok. malingsialan..

    BalasPadam
  28. Tanpa Nama09 April, 2011

    mintak tolong pihak berwajib haramkan import produk2 mknan dari negeri China ni bukan kes pertama ada beras dan ikan bilis tiruan pernah didedah sblm ini.

    BalasPadam
  29. Tanpa Nama09 April, 2011

    Tolong la kerajaan jaga la malaysia nie.jangan nak jaga poket masing2 sahaja akibatnya rakyat menanggung kesan

    BalasPadam
  30. Tanpa Nama09 April, 2011

    Sebenarnya tak perlulah kita mencaci mereka2 yang membuat telur ini. Mereka buat atas dasar kapitalis. Untung. Tapi sebenarnya ilmu kitalah yang sepatutnya ada utk mengenalpasti semua ni. Mereka ada ilmu untuk buat ini. Kita ada apa? Selama ini kita hanya pengguna sahaja. Bila dah terhantuk macam ni, baru tergadah kata orang tua. Kita dah makan telur ayam sudah berapa lama, sepatutnya kita sedar mana betul mana tiruan.

    BalasPadam
  31. Tanpa Nama09 April, 2011

    kecian ayam telor ni, jasanya sudah tak diperlukan lagi oleh manusia..

    BalasPadam
  32. Tanpa Nama10 April, 2011

    ada artikel kata pasni diaorag nak cipta daging ayam n lembu tiruan pulak.....china kan famous kalau bak ciplak...diaorg ada sekolah khas untuk menciplak barangan ape2 sekalipun termasuk telur tiruan nie...tapi adakah benda2 camni selamat?peratusan selamat barangan china terutama bahan makanan terlalu rendah.....wallahualam...
    (dlovinet)

    BalasPadam
  33. Tanpa Nama10 April, 2011

    kena hati-hati dengan dunia sekarang ni..
    telur ayam pun boleh ditirunya...

    BalasPadam
  34. Tanpa Nama10 April, 2011

    negara kt nee ada sempadan,,,cuma tlalu byk kebanjiran orang cina masuk kot malaysia jadi ayam,,,,,,tu pasallah telor ada dipasaran,,,,

    BalasPadam
  35. Tanpa Nama10 April, 2011

    x pe...if dh pupus pun x yah la tiru wat cm ni...lg dpt sakit....kalo dh x de telur aym pun mkn la mknn lain...yg sihat,,,slmt...kn....

    BalasPadam
  36. susah lah cmnii..da xtOo y mn 1 asli y mana 1 tiruan.salah mkn dpt penyakit lak.huhu

    BalasPadam
  37. kalau nak ciplak hasil kerja manusia xkisah sgt. ni cubaan menciplak ciptaan yang maha Mencipta. kita makan telur bukan sebab sedap je. telur ada khasiat dia tersendiri (protein dll). kalau dah buat telur pakai bahan kimia yg xde khasiat pun utk manusia, dahtu apa tujuan makan telur tu? byk lg sumber protein semulajadi lain. bila perkara mcm ni dah jadi, ada baiknya rakyat malaysia bela ayam telur sendiri kat rumah.

    BalasPadam
  38. Tanpa Nama11 April, 2011

    peninglh skrg nk bli telur pun tkt.....kalu mcm nie cam nernk dpt khasiat pemakanan dr sumber2 asli mcm telur, daging, aym, last2 nti sayur pun ada tiruan kena pantaulh ckup2...jgn bgi muka pada yg pandai2 nak buat tiruan2 nie

    BalasPadam
  39. Tanpa Nama12 April, 2011

    kesan telor tiruan nie sgt bahaya pada kesihatan, ianya akan memberikan kesan kepada sistem saraf, saluran darah selain daripada penyakit hati... so, ini bukanlah idea yg bagus... thanks....

    BalasPadam
  40. nampak gaya macam malaysia baru sahaja dapat mengesan telur palsu ni. silap-silap memang dah lama masuk malaysia. bila difikirkan, telur ayam kat malaysia ni tak cukup ke sampai nak import dari negara lain. terutama sekali dari China. Jangan lepas ini, beras pun ada yang tiruan.

    BalasPadam
  41. x mustahil suatu hari nti manusia pun boleh d klon..

    BalasPadam
  42. Tanpa Nama15 April, 2011

    cane nih
    smlm ade beli telo pastu pecah kat dlm kuali dia jd cam tepi kuning tu berjelly.........
    confius tol ar cam ni
    cane nk mudah kenal pasti yg tulen n tiruan....

    BalasPadam
  43. Dah nama golongan yajuj majuj... mmg kijenya mendatangkan kerosakkan di muka bumi ini...

    BalasPadam
  44. Ibn Atoillah!03 Mei, 2011

    @Hisyam Muhibah

    "manusia mahu mengambil alih tugas Tuhan. tugas Tuhan ialah mencipta makhluknya. membuat telur tu tugas Tuhan dan bukan tugas manusia.."

    ini bukan akidah yang sebenar. bila mana mencipta makhluk itu jadi tugas, maka wajib dilaksanakan. bila ALLAH wajib mencipta,maka hilanglah hakNya sebagai Tuhan rabbul jalil. Dia x wajib mencipta.

    BalasPadam
  45. kalau termakan telur ni, tak ke nanti kena penyakit berbahaya. government kena pantau menda nie.....

    BalasPadam
  46. Tanpa Nama21 Mei, 2011

    saya bru je lepas makan telur 2.. x tau la plak telur tiruan.. sbb mcm lembik je isi dia..

    BalasPadam
  47. china ni mmng bnyak buat bnda tiruan..smapai makanan pun dibuat tiruan..

    BalasPadam
  48. ada-ada saja upaya china untuk berkarya,, untuk anda semua, berhati-hatilah,, :D hehe

    BalasPadam

PERKONGSIAN MENARIK LAMAN BLOG LAIN JANGAN LUPA BACA

Carian Blog