Pengalaman Dalam Banjir Besar 1971



Salam semua..pengalaman menjadi mangsa banjir? Rasanya belum pernah lagi dalam hidup semenjak boleh berfikir sendiri, saya mengalaminya. Bagaimana dengan anda? Semoga bersabar atas dugaan yang Allah kurniakan pada kita,pasti ada rahmat di sebaliknya.


Emak pernah menceritakan pada saya sekitar tahun 1971, sewaktu saya baru di lahirkan dalam usia masih hari lagi, banjir besar telah melanda semenanjung Malaysia.Ini turut melibatkan negeri Pahang dan kawasan Jengka amnya.

Peristiwa tersebut sedikit sebanyak emak ceritakan walaupun "ingat-ingat lupa".Mak ada menceritakan sewaktu banjir melanda kawasan Jengka mangsa di pindahkan ke kawasan selamat oleh pasukan penyelamat Angkatan Tentera Malaysia dan menggunakan pesawat nuri.

Tidaklah mak nyatakan secara terperinci,tapi yang nyata mak katakan saya yang masih dalam hari umurnya telah bersama dengan mak menaiki helikopter tersebut ke kawasan penempatan mangsa banjir. Ermmm..pernah juga naik helikopter rupanya saya ni..he he.

Semenjak itu, kawasan Jengka 3 belum pernah mengalami banjir besar lagi setelah hampir 40 tahun peristiwa itu berlaku.Sesungguhnya setiap kejadian yang Allah jadikan pasti ada rahmat di sebaliknya,semoga kita menjadi orang yang sabar.Harapan saya biarlah berterusan di lindungi kawasan Jengka 3 dari segala mala bencana.Wassalam.



Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Sabtu, November 06, 2010

28 Komen:

  1. salam zulk..dikelantan banjir besar seingat makcik ialah dalam tahun 1967..ada cerita yg telah makcik poskan..penduduk kampung makcik keluar beramai2 bersembahyang hajat mohon Allah hentikan hujan..kalau tidak semua kawasan ditenggelami..kaw rumah makcik sudah jadi pulau waktu itu..

    BalasPadam
  2. Saya tak pernah menjadi mangsa banjir...
    Tapi pernah menjadi mangsa kebakaran hingga tinggal sehelai sepinggang....

    BalasPadam
  3. alhamdulillah tak penah merasa apa2 bencana lagi..mintak2 dijauhkan..amin..~

    BalasPadam
  4. Semoga banjir terus surut bagi kawan tertentu... bagi Negeri Pahang sesama kita doakan semoga banjir tak jadi :)

    BalasPadam
  5. salam, saya juga ada banyak pengalaman banjir sewaktu kecil dahulu maklumlah penduduk tetap kelantan..tapi sejak akhir2 ni banjir dah jarang melanda kamoung kami..apapun saat banjir atau BAH memang menyeronokkan dan tidak akan dilupakan

    BalasPadam
  6. kome kala banjir besor, abislah zul...
    kwsn kome duduk ni rendah. koi pulok xdaya ngangkat barang sakit tulang pongkeng.

    BalasPadam
  7. 1971 kawan baru darjah satu..masuk sekoloh je kena bawa berus..nak berus lantai..sekoloh habis masuk lumpur kena banjir..

    BalasPadam
  8. zulkbo: pnh ada pengalaman umah dimasuki air tp bkn banjir besar!

    BalasPadam
  9. Salam....

    Banjir besar mmg bahaya terutamanya di kawasan berdekatan sungai...
    Bestnya naik helikopter...bila la nak berasa naik helikopter....

    BalasPadam
  10. Salam...

    Saya pun pernah mengalami banjir hingga air masuk ke dalam rumah tapi taklah sampai kena pindah..

    BalasPadam
  11. dulu2 punya banjir lg dahsyat..

    BalasPadam
  12. dalam berita semalam mengatakan pahang akan dilanda lipahan air hujan yg banyak dlm pertengahan bulan 11 nih...harap2 tidaklah seburuk tahun 2007 dulu yg mana kome tak banjir tetapi terkepung takleh keluar....

    BalasPadam
  13. dah 40 thn umr kita yek hehe.. sy pun bru lahir gaknya time tu

    BalasPadam
  14. salam en zul,
    saya pun tak pernah berhadapan dengan banjir dan berharap tidak perlu menempuhnya.. mudah2an..

    BalasPadam
  15. pnh berlaki banjir ke? sy xthu plak? thnkz sbb beritahu dpt sikit info pasal banjir ni...

    BalasPadam
  16. rumah saya pun pernah di tenggelami air pada tahun 2003...kita tahu dan dapat merasai keperitan hidup semasa banjir

    BalasPadam
  17. alhamdulillah abg zul..stkt nie sy lum pernah alami lg huhuhuh

    BalasPadam
  18. alhamdulillah walaupun cm orang pantai timur tapi kawasan rumah cm tak pernah kena banjir.Mak cm pernah kata "kalu rumah kita kena banjir,semua kat kota baharu ni tenggelam"

    bila pindah tinggal di putrajaya ni..anak anak tak kenal/tengok banjir lagi.Semoga mangsa mangsa banjir kat utara tanah air bersabar menempuh ujian...

    BalasPadam
  19. salam... banjir 1971 merupakn antra memori indah yg ditinglkn arwah ayah utk emak ana swk2 awl pernikahan mrka.. t'syum ana mingtinya...
    Al-fatihah buat ayah ana...

    BalasPadam
  20. hmmm memang ada dengar cerita dari org2 tua..tebing sungai pahang air naik sampai bumbung rumah..ada sedikit mitos..ada naga keluar dari sungai pahang...

    BalasPadam
  21. sop pun x pernah rasa banjir teruk (perlu berpindah).. dulu kampung selalu juga banjir ttp sekadar biasa sahaja.. selalu awah yg ditengelami air..
    masa tu seronok main air, pergi memukat dan sebagainya..
    skrg dah tak kot.. sbb peparitan tak baik..

    BalasPadam
  22. salam,
    wah baru beberapa hari dah merasa naik heli bro..hehe
    sekarang ni bermula musim hujan dan banjir, kena sentisa berhati-hati

    BalasPadam
  23. setakat ni di KL takde banjir besar sebegitu..
    semua itu ada hikmahnya..
    harap mereka tabah menghadapinya..

    BalasPadam
  24. semoga banjir lekas surut diutara ya..kita sama2 doa...

    BalasPadam
  25. Salam BroZul,

    Minta dijauhkan keluarga kita dari banjir.

    BalasPadam
  26. setakat nie masih tak merasai dan pergi ke kawasan banjir.....lalu pernah lah..

    BalasPadam
  27. ate le cari surat kabo zaman tu mana le tau kot ada gambo posing kat heli ter

    BalasPadam
  28. Salam...

    Pekan la yg banjir sokmo tiap2 thn..
    Dok ujung sungai,dh nak masuk muara..
    Abeh jer banjir di hulu air turun ke Pekan..
    Tapi umah koi x pnah la kena teruk sgt kecuali thn 2007 baru ni jer...

    BalasPadam

PERKONGSIAN MENARIK LAMAN BLOG LAIN JANGAN LUPA BACA