Kisah Buat Teladan





ARIPIN SAID
(Aripin bin Said)


Dilahirkan pada tanggal 11 Disember 1948, di Kampung Batu Bor, Mukim Bera, Temerloh, Pahang Darulmakmur.

ARIPIN SAID, penulis sastera kreatif yang juga terkenal dengan cerita dan lagu-lagu rakyatnya. Beliau membuat penyelidikan mengenai budaya tradisional sekali gus menulis dan menyanyikan lagu-lagu tradisi tersebut.


Sepanjang kegiatan berkarya, Aripin telah memenangi beberapa hadiah sastera tanah air yang dikendalikan oleh institusi dan badan-badan tertentu. Antara hadiah yang dimenanginya ialah Hadiah Cerpen Kanak-kanak, Pustaka Kelantan pada tahun 1978; Peraduan Mengarang Cerpen Islam pada tahun 1979; Peraduan Menulis Cerita Lucu Kanak-kanak, Dewan Bahasa dan Pustaka 1983; Hadiah Sastera Utusan Melayu-Public Bank 1987 (puisi), 1990 (cerpen), 1991 (cerpen remaja) dan 1992 (cerpen remaja). Bukunya yang berjudul Ceritera Awang Miskin terbitan Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. memenangi Hadiah Buku Kebangsaan 1990 bagi kategori klasik remaja.

Dalam beberapa tahun terdekat, Aripin lebih dikenali dengan persembahan nyanyian lagu-lagu rakyat sambil memukul rebana dan bercerita tentang akhlak yang patut ada pada anak-anak. Persembahan bentuk ini mempunyai khalayaknya yang tersendiri. Selain membuat persembahan di Kuala Lumpur, Aripin turut mempersembahkannya di Bandar Seri Begawan Brunei Darussalam; di Colombo, Hanbantota, Candy, Newrwalla, Gale di Sri Lanka; di Bandung, Jakarta, Bali, Ujung Pandang dan Medan di Indonesia; di kawasan-kawasan perumahan di Singapura hinggalah ke Leiden di Belanda; di Rochester dan London di United Kingdom hingga ke negara-negara Perancis dan Jerman.



Antara karyanya bersama Othman Puteh:






Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Khamis, April 29, 2010

17 Komen:

  1. Kawan kenan juga kalau dia nyanyi sedak amat didengor...

    BalasPadam
  2. ooo seri kembangan.. x jauh dari rumah CP, ngeh ngeh ngeh

    BalasPadam
  3. sy pun pernah menang karangan 200 perkataan DBP masa drjah 5 hehe

    BalasPadam
  4. antara sasterawan anak jatin negeri pahang yang koi kagumi...

    BalasPadam
  5. eh! dia ni sapa plak uncle? stahu saya yg hebat berkarya A Samad Said je...

    BalasPadam
  6. semoga ramai perintis sepertinya

    BalasPadam
  7. oh baru tahu.. thnx for sharing

    BalasPadam
  8. maklumla koi ni budok sains..sastera rakyat ni koi kurang tau...bgs la ada gok yg menganbil tau..yg koi bangga dia org phg...

    BalasPadam
  9. salam EnZul.
    kita sebenarnya tidak kekurangan susok-susok hebat dlm segala arena.cuma kenkadang kita sendiri yg tidak mengangkatnya pd tempat yg sewajarnya.kebanyakkan kita masih memperlekehkan keupayaan anak bangsa sendiri.kesan penjajahan masih tertanam dlm minda kita,yg beranggapan segala aspek dari luar(baca:barat) adalah terbaik/hebat/moden dsb.ya,itulah yg mereka(orientalis) mahukan,supaya kita memandang bangsa mereka superior(hebat)-punca ketamadunan.itu sebabnya dunia ini terdiri dr blok dunia pertama,kedua dan ketiga.
    -dpt dilihat negara yg berdaulat(merdeka) ini,masih segan utk membuang tinggalan penjajah dan kembali kepada sesuatu yg pernah kita miliki dulu.

    n/b:dedikasi kpd mereka yg telah dilupakan

    BalasPadam
  10. salam ziarah..
    hmM..baca entry ni tiba2 duk termenunG..
    sejauh mana negara mampu melahirkan perintis pejuang bahasa sepertinya lagi..tika masa makin mGhakis kekuatan bangsa & bahasa

    BalasPadam
  11. salam sejahtera..
    wah hebatnya dia...
    semoga lebih ramai generasi kita dapat mengikut jejak langkahnya..

    BalasPadam
  12. salam..
    singgah lagi..
    lupa nak cakap tadi..
    patut dikurniakan 'Dato' pada En Aripin Said ni sebab beliau banyak berjasa dan memartabatkan melayu di merata dunia..

    BalasPadam
  13. terer amat beliau yak. betul kata AnnFrendly Garden, patut bagi gelaran dato' ke tan sri ke kat beliau. ni balik-balik penyanyi ngan pelakon je yang dapat. ntah ape sumbangan mereka pada negara tak tau la.

    BalasPadam
  14. Pejuang lagu Melayu Pahang lama ni.. '' Cong cong nei seniok senibung..dimana hujung punai gelek junjung '' <-- lagu lama ni..

    BalasPadam
  15. Salam...
    koi sokong Ann...
    bg title dato' pd saudara Aripin ni lg bgus
    dr bg kat artis yg entahkebende...

    BalasPadam