Ketahui Kenapa Anda Sering Digigit Oleh Nyamuk

Jika anda merasakan mengapa setiap nyamuk dalam radius 50 meter sekitar anda seolah sukakan anda, manakala rakan-rakan anda jarang digigit, pasti ada sesuatu menarik perhatian nyamuk pada anda. Ketahui 20 peratus daripada kita sebenarnya menjadi daya tarikan kepada nyamuk dan ahli-ahli sains telah menemui beberapa sebab yang perlu anda ketahui.

"Kedua-dua metabolisme dan bahan kimia badan anda yang unik adalah seperti magnet atau cap jari yang memainkan peranan yang penting dalam menentukan sama ada atau tidak anda seorang yang menarik perhatian nyamuk," kata Profesor Entomologi, Dr Phil Koehler, dari University of Florida.


Berikut adalah beberapa penemuan menarik tentang mengapa sesetengah daripada kita adalah sasaran lazat untuk si 'Vampire' kecil ini singgah dan menikmati darah kita:

Nyamuk Lebih Suka Darah Jenis O
Dalam usaha mereka untuk makan, nyamuk adalah hampir dua kali lebih berkemungkinan untuk mendarat di atas orang-orang yang berdarah jenis 0 berbanding orang yang berdarah jenis A, menurut kajian saintis Jepun. Malah, nyamuk mempertimbangkan darah jenis 0 lebih lazat daripada mana-mana jenis darah lain, penyelidik melaporkan. Kebanyakan orang merembeskan bahan-bahan yang membolehkan nyamuk untuk mengenal pasti jenis darah sebelum mereka menggigit.

Jangan Minum Minuman Keras
Meminum hanya satu botol bir dengan ketara boleh meningkatkan risiko anda digigit, menurut kajian yang diterbitkan dalam Journal of the American Mosquito Control Association. Para penyelidik melaporkan bahawa, "pendaratan nyamuk pada sukarelawan meningkat dengan ketara selepas pengambilan bir berbanding sebelum pengambilan.

Nyamuk Aktif Bila Bulan Mengambang
'The Bloodsuckers' kecil ini adalah 500 kali lebih aktif sewaktu bulan penuh, laporan American Mosquito Control Association (AMCA). Secara keseluruhan,  risiko tertinggi untuk gigitan nyamuk adalah senja dan subuh, dengan nyamuk betina beberapa spesies berhijrah sehingga 40 km dalam mengejar makan. (nyamuk jantan tidak menggigit.)

Nyamuk Suka Bau Busuk Kaki
Aroma busuk kaki kotor nampaknya sangat menarik perhatian nyamuk. Seorang saintis, Bart Knol, berkata apabila dia duduk di dalam makmal kajian untuk mengetahui bahagian badan manusia mana yang paling mungkin menjadi sasaran gigitan, beliau mendapati bahawa 75 peratus daripada gigitan di bahagian kakinya. Tetapi selepas dia membasuh kakinya dengan sabun deodoran, nyamuk mula menggigit secara rawak bukan lagi tertumpu pada kaki. Pasukan ini juga melaporkan bahawa keju busuk, seperti Limburger yang mempunyai bau busuk yang sama seperti bau kaki juga menarik perhatian nyamuk.

Nyamuk Tahu Anda Mengandung
Ibu hamil juga mendapat risiko digigit kira-kira dua kali ganda wanita yang tidak hamil, menurut kajian yang dijalankan di Gambia. Para penyelidik hipotesis mendapati bahawa sejak wanita di peringkat akhir kehamilan, menghembus nafas 21 peratus lebih dari biasa dan kelembapan dari karbon dioksida di dalam nafas mereka. Mereka juga mendapati bahawa abdomen wanita hamil adalah hampir 1 darjah lebih panas, yang boleh menyebabkan mengeluarkan lebihan tertentu dalam peluh yang menarik kepada nyamuk untuk hadir pada kulit mereka. Bukan sahaja beberapa kajian lain mempunyai penemuan yang serupa, kata Dr Wiranto, tetapi "terdapat juga bukti bahawa nyamuk lebih tertarik kepada wanita dalam fasa-fasa tertentu dalam kitaran ovulasi." Hasil keputusan yang dirungkai sama ada lelaki atau wanita lebih cenderung untuk mendapatkan gigitan, tambah beliau.

Nyamuk  Lebih Suka Pakaian Gelap
Pakaian berwarna gelap boleh meningkatkan risiko anda menjadi mangsa gigitan nyamuk berbanding dengan pakaian yang lebih pudar warnanya, kata Dr Wiranto. Dalam satu kajian membandingkan  pelbagai warna untuk nyamuk, penyelidik melaporkan keputusan berikut: hitam (paling menarik); merah (menarik); kelabu dan biru (neutral); khaki, hijau, cahaya kuning, dan kuning (kurang menarik ).





Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Rabu, Julai 17, 2013

0 Komen:

Catat Ulasan